Politiek

Fyratopman Manfellotto legt alle schuld weer bij NS

DEN HAAG. Net als tijdens de vorige keren dat de Kamer met topman Manfellotto van Fyrabouwer AnsaldoBreda sprak, legde deze donderdagmorgen tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie Fyra alle schuld voor de problemen met de snelle trein bij de NS.

Redactie politiek
11 June 2015 11:34Gewijzigd op 15 November 2020 19:35
Topman Manfellotto van Fyrabouwer AnsaldoBreda (rechts) legt de eed af voorafgaand aan zijn verhoor donderdagochtend door de parlementaire enquêtecommissie Fyra. beeld ANP
Topman Manfellotto van Fyrabouwer AnsaldoBreda (rechts) legt de eed af voorafgaand aan zijn verhoor donderdagochtend door de parlementaire enquêtecommissie Fyra. beeld ANP

Het ontbrak de NS aan deskundigheid en ervaring, stelde hij. NS-dochter NSFSC, die de snelle treinen bestelde, was „absoluut incompetent en niet coöperatief.”

Manfellotto klaagde verder dat hij nooit een directeur van NS ontmoette, terwijl hij daar wel steeds op aandrong. Ondertussen zetten de NS AnsaldoBreda wel onder druk om de Fyra’s gauw af te hebben. Ook was er „absoluut onvoldoende tijd” voor tests. „Ik vind het daarom nog knap wat wij die treinen zo snel hebben kunnen leveren.”

Met de Fyra’s was weinig mis, betoogde hij. „De treinen op zich leverden geen problemen op.” Hooguit waren er wat kleinere verbeterpuntjes.

Binnen enkele maanden nadat de NS de treinen hadden ingezet, moesten die vanwege ernstige gebreken begin 2013 al weer van het spoor worden gehaald.

Dat de treinen vijf jaar te laat werden geleverd, weet Manfellotto grotendeels aan de NS. „Er was geen infrastructuur aanwezig om de treinen te testen”, verklaarde hij. Verwijten aan het adres van AnsaldoBreda –zo zou het bedrijf niet goed plannen– wees hij van de hand.

De NS hadden na het falen van de Fyra het vervoer op de hogesnelheidslijn kwijt kunnen raken omdat ze hun beloften niet hadden waargemaakt, stelde woensdag W. Raab, een hoge ambtenaar bij het ministerie van Financiën, tegenover de enquêtecommissie. Maar dat had veel geld gekost en de reiziger was er niet beter van geworden. De NS kregen daarom nog een laatste kans om alternatief treinvervoer te regelen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer