„Fyra reed te hard door sneeuw”
DEN HAAG (ANP). De Fyra die een afdekrooster verloor, reed te hard en was niet goed ontdaan van ijs. Als de machinist zich had gehouden aan de regels voor rijden onder winterse omstandigheden, was er niks misgegaan met de trein. Het verlies van de plaat was directe aanleiding om de Fyra van het spoor te halen.
Volgens Maurizio Manfellotto, sinds 2011 topman van Fyra-bouwer AnsaldoBreda, kende het personeel op de trein de normen voor rijden door sneeuw en ijs niet eens. Hij zei dat donderdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra. Die onderzoekt waarom de flitstrein Fyra veel te laat ging rijden en al snel weer verdween van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid omdat er van alles aan mankeerde.
De commissie hield Manfellotto voor dat de Thalys in dezelfde periode, half januari 2013, wel met 300 kilometer per uur reed, maar volgens de topman was daar geen sprake van. Volgens hem verloor een trein van een andere producent ook een rooster. „Het is overduidelijk dat dit soort fenomenen zich kunnen voordoen in dit soort omstandigheden.”
Manfellotto noemde het een „enorm grote fout” dat de NS de Fyra stilzette. „Ze hadden heel goed door kunnen rijden. Dan had nu een uitstekende vloot op een perfecte manier rondgereden.” Volgens hem deden er zich slechts „banale probleempjes” voor en was de veiligheid niet in het geding.
AnsaldoBreda kwam na het uit dienst nemen van de Fyra met een verbeterplan: na veertien maanden zouden bij alle negentien treinen de problemen zijn weggewerkt. Dat vond Manfellotto niet lang, ook omdat nog niet alle treinen geleverd waren. De problemen hadden ook prima weggewerkt kunnen worden als de Fyra was blijven rijden.
De Belgische spoorwegen NMBS zegden als eerste het contract met AnsaldoBreda voor levering van de Fyra op. Manfellotto zag dat niet aankomen omdat er geen aanleiding voor was. Dat de NS een week later ook definitief wilde stoppen met de Fyra, heeft de AnsaldoBreda-topman erg verbaasd, want tot kort daarvoor werkte hij nog samen met de NS aan een oplossing voor de problemen. Hij had er geen goed woord voor over. Manfellotto noemde het oneervol, respectloos en oneerlijk en verwoestend zelfs, omdat het schadelijk was voor AnsaldoBreda.