Fyra kostte NS bijna 800 miljoen
DEN HAAG (ANP). De flop met de omstreden snelle trein Fyra heeft de NS sinds de ondertekening van het contract in 2001 bijna 800 miljoen euro gekost. Het besluit om in 2013 te stoppen met de Fyra kostte de NS 340 miljoen, maar doorgaan met de rammelende trein zou nog duurder zijn uitgevallen.
Dat stelde Engelhardt Robbe, financiële man binnen de NS-directie, woensdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra. De omstreden flitstrein Fyra zou gaan rijden op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, maar was veel te laat klaar en moest na een paar weken alweer van het spoor omdat er veel mis mee was. De enquêtecommissie zoekt uit hoe het zover heeft kunnen komen.
De NS stond voor honderden miljoenen garant voor verliezen van dochterbedrijf HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn. Op de aanschaf van de Fyra-treinen, die teruggingen naar de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda, leed de NS een verlies van 88 miljoen. De spoorwegen meldden destijds in een persbericht dat ze ook nog maximaal 21 miljoen zouden krijgen als AnsaldoBreda erin zou slagen de geretourneerde Fyra-treinen weer door te verkopen. De enquêtecommissie wees Robbe erop dat de NS toen niet meldde dat dit pas gold vanaf de zevende trein die de Italianen alsnog zouden slijten.
Robbe erkende dat dat het geval was, maar wees erop dat de vergoeding voor de verkochte treinen „een extraatje” was dat hij had binnengesleept in de onderhandelingen met AnsaldoBreda. Hij was op pad gestuurd met de opdracht om het verlies op de treinen onder de 100 miljoen euro te houden.
Juristen schatten de kans op succes in een rechtszaak aanvankelijk op 30 procent en later op meer dan 50 procent. Daarin speelde mee of de NS AnsaldoBreda wel genoeg tijd had gegeven om te sleutelen aan de falende treinen. Dat was een van de redenen voor een schikking.
De NS had eind mei 2013 al besloten om definitief te stoppen met de Fyra en wilde dat bekendmaken voordat de Belgische spoorwegen NMBS naar buiten zou brengen ook af te zien van de falende trein. Maar minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) stak daar een stokje voor. Hij wilde meer tijd voor dat besluit. Dijsselbloem vertegenwoordigt de Staat als enig aandeelhouder van de NS.