Verbreding van A12 bij Ede in 2007
Rijkswaterstaat heeft maandag een plan gelanceerd om de snelweg A12 tussen Veenendaal en Ede met extra rijstroken uit te breiden. Hiermee moet de verkeersdrukte op het traject worden tegengegaan. Door toepassing van de zogeheten Spoedwet wegverbreding moet de bredere weg in 2007 een feit zijn.
Vooral in de spitsuren vormt de snelweg A12 tussen Veenendaal en Ede in beide richtingen een flessenhals. Om de daaruit voortvloeiende drukte tegen te gaan, gaat Rijkswaterstaat zogeheten plusstroken aanleggen op het traject tussen Veenendaal en Ede. Deze stroken zijn geen permanente extra rijstroken, maar smallere banen aan de linkerzijde van de weg. Het is de bedoeling dat deze banen alleen in de spitsuren gebruikt worden. De plusstroken gaan niet ten koste van de vluchtstroken aan de rechterzijde van de weg, zoals dat bij spitsstroken wel het geval is.
Behalve de plusstroken komen er op bepaalde gedeelten weefstroken die een oprit met de eerstvolgende afrit verbinden. Daardoor hoeft verkeer dat bijvoorbeeld vanaf de A30 komt -die in juli tot de A12 zal zijn doorgetrokken- met bestemming Ede of Wageningen niet meer in te voegen op de A12. Het verbredingstraject van 10,6 kilometer zal ongeveer 150 miljoen euro gaan kosten.
Het plan, dat Rijkswaterstaat maandagmiddag in het gemeentehuis van Ede presenteerde, wordt relatief snel uitgevoerd. In 2007 moeten de eerste auto’s over de extra rijstroken kunnen rijden. Die snelle uitvoering is mogelijk door toepassing van de Spoedwet wegverbreding, die in mei vorig jaar door de Tweede Kamer werd aangenomen. Deze wet maakt het mogelijk verschillende van tevoren vastgestelde knelpunten uit de filetop-50 versneld aan te pakken. Ook het A12-traject valt hieronder. In de spoedprocedure wordt vooral de inspraakperiode aanzienlijk verkort. Belanghebbenden krijgen één inspraakkans: van 2 maart tot 13 april. In die periode worden ook verschillende bewoners- en informatiebijeenkomsten gehouden in Ede en Veenendaal. Op dinsdag 23 maart is er een informatieavond in het gemeentehuis van Veenendaal en op 25 maart in het gemeentehuis van Ede.
De gemeenten Ede en Veenendaal staan positief tegenover de plannen van Rijkswaterstaat. „Nog niet overal is voorzien in een geluidswerend scherm, maar daar moeten we nog maar eens met Rijkswaterstaat over praten”, aldus de Edese wethouder P. van ’t Hoog (Verkeer en Vervoer). Zijn Veenendaalse collega D. Roodbeen toonde zich eveneens content met het voorstel. „Alles is in goed overleg gebeurd.” Wel uitte Roodbeen zijn zorg over het traject Veenendaal-Maarsbergen, dat buiten de wegverbreding valt. „Daar komen geen plusstroken. Het verkeer uit de richting Arnhem rijdt daar straks alsnog een flessenhals in.”