„HSA had liever andere Fyra-fabrikant”
DEN HAAG (ANP). HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn, had liever een ander leverancier gehad van de treinen die op de lijn zouden gaan rijden. De Fyra-treinen werden gemaakt door het Italiaanse AnsaldoBreda, maar oud-HSA-directeur Jan-Willem Siebers zei donderdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra „heel teleurgesteld” te zijn in dit bedrijf.
De flitstrein ging eind 2012 rijden op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, maar moest na een paar weken alweer van het spoor omdat er veel mis mee was. De enquêtecommissie zoekt uit hoe het zover heeft kunnen komen.
HSA wist dat er nog allerlei problemen waren met de treinen toen ze tussen Amsterdam en Brussel gingen rijden, maar rekende erop de dienstregeling toch goed uit te kunnen voeren. In de tweede week werd de dienstregeling voor 80 procent gehaald, zei Siebers. Maar de commissie wees hem erop dat er zelfs met dit uitgedunde spoorboekje nog grote vertraging en uitval van treinen was.
Siebers stelde dat kinderziektes normaal zijn bij de introductie van een nieuwe trein, maar er kwamen ook constructiefouten aan het licht die hem niet bekend waren. Zo viel een bodemplaat van de trein. De Fyra moest uit de dienst omdat de trein niet veilig was, maar bij de start van de dienstregeling was de veiligheid niet in het geding, verzekerde Siebers.
Commissievoorzitter Madeleine Van Toorenburg wierp hem voor de voeten dat HSA met de Fyra ging rijden toen fundamentele problemen nog niet waren opgelost, dossiers nog niet klaar waren, er slechte adviezen lagen en de generale repetitie niet was afgemaakt. „Het is jammer dat niemand op de rem heeft getrapt.”