„Tijdens Kerkennacht laat je zien wat je in huis hebt”
ROTTERDAM. De tweejaarlijkse Kerkennacht komt er weer aan. Op 20 juni openen 600 kerken in 70 plaatsen hun deuren om te laten zien wat ze in huis hebben. Thema dit jaar is ”Kerk binnenste buiten”.
Vier keer is de Kerkennacht in Nederland georganiseerd: in 2007, in 2009, in 2011 en in 2013. Telkens kreeg het evenement meer aandacht. Kwamen er in 2011 bijna 50.000 mensen naar 200 kerkgebouwen, in 2013 bezochten zo’n 150.000 belangstellenden 600 kerken in 60 plaatsen.
Organisator ds. Bert Kuipers, predikant van de Laurenskerk in Rotterdam, durft niet te zeggen hoeveel mensen er dit jaar op de been komen. Wel doet hij een ruwe schatting over het aantal deelnemende kerken: „Ik houd het op zeventig plaatsen en ook weer zo’n zestig kerken of meer. Sommige kerken die in 2013 meededen, hebben aangegeven niet meer mee te willen doen. Soms door gebrek aan mankracht, soms door gebrek aan belangstelling. Maar er zijn ook wel nieuwe kerken bij gekomen, met name in het zuiden van het land.”
Thema van de Kerkennacht 2015 is ”Kerk binnenste buiten”.
Hoe bent u op dit thema gekomen?
„Het werd aangedragen door de Raad van Kerken in Den Haag. We vonden het aansprekend, omdat je als kerk in de Kerkennacht wilt laten zien wat je in huis hebt. Je laat je kunst zien of juist je menselijk kapitaal. Veel mensen uit de buurt weten niet wat er achter de kerkdeuren schuilgaat.”
Authentiek zijn is heel belangrijk voor kerken die meedoen, aldus ds. Kuipers. „Als je een kerk in de wijk bent, richt dan je activiteiten op de buurt, ga pannenkoeken bakken bijvoorbeeld. Als je een rooms-katholieke kerk bent, organiseer een gregoriaanse vesper. Authenticiteit wordt gewaardeerd.
Kerken zijn overigens niet verplicht om iets te organiseren. Je deuren openzetten is ook goed.”
Waarom koos u voor 20 juni?
„Omdat dit bijna de langste dag is en in het weekend valt. Op 20 juni zijn de mensen ook ’s avonds nog op straat, terwijl dat in september al minder wordt.”
Adverteerden de organisatoren eerder nog op dure billboards, tegenwoordig vindt de werving vooral digitaal plaats, op Facebook bijvoorbeeld. Ds. Kuipers: „Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. In Rotterdam trekken we er een paar duizend euro voor uit. Amersfoort en Utrecht hebben een groter budget.
Wat ik wel interessant vind, is dat er steeds meer samen wordt gedaan. Katholieken met protestanten, kerken met plaatselijke gemeenten en met lokale ondernemingen. Toch mooi dat de Kerkennacht zulke verbindingen in gang zet?”