Economie

Telecomconcern KPN boekt weer winst

Telecomconcern KPN schrijft weer zwarte cijfers. Na belastingen bedroeg de nettowinst vorig jaar ruim 2,7 miljard euro, tegen een verlies van meer dan 9,5 miljard euro een jaar eerder en 7,5 miljard in 2001. KPN is vooral succesvol op de markt voor mobiele telefonie en met de snelle internetverbinding ADSL.

Redactie economie
23 February 2004 10:46Gewijzigd op 14 November 2020 00:59

KPN-topman A. Scheepbouwer toonde zich maandagmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers een tevreden mens. „We hebben twee roerige jaren achter de rug, maar zijn op dit moment weer wat we willen zijn: een winstgevend bedrijf.” Hij is met name te spreken over de groeiprestaties op het gebied van mobiele telefonie en ADSL. „Maar we moeten nog harder groeien, willen we de teruggang bij vaste telefonie compenseren.”

Scheepbouwer wil dat KPN op het gebied van mobiele telefonie uitgroeit tot „een grote speler.” Consolidaties op deze markt zijn onontkoombaar, meent hij. „Ik sluit een grote overname op dit terrein op termijn niet uit.”

Los van bijzondere posten -KPN sloot onder meer een overeenkomst met de Belastingdienst, wat ruim een miljard euro in het laatje bracht- kwam het nettoresultaat uit op 655 miljoen euro. In 2002 was dat nog een verlies van 163 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat liet een forse verbetering zien: ruim 2,4 miljard euro in vergelijking met de 1,6 miljard euro over 2002.

Qua omzet wist KPN vorig jaar slechts marginaal (0,3 procent) te groeien tot ruim 12,2 miljard euro. Met name de (particuliere) markt voor vaste telefonie krimpt. De opkomst van breedbandverbindingen en het feit dat veel mensen hun ’gewone’ telefoon laten afsluiten omdat ze genoeg hebben aan hun mobieltje, zijn daarvoor verantwoordelijk. In januari kondigde KPN dan ook een reorganisatie aan, waarbij het bedrijf 800 banen schrapt bij de divisie vast.

KPN heeft nu 746.000 ADSL-klanten, een plus van ruim 436.000 abonnees ten opzichte van 2002. Vooral het vierde kwartaal van 2003 liet op dit terrein een snelle groei zien. Het concern zegt nu een marktaandeel van 39 procent te hebben op de consumentenmarkt voor breedband (was 29 procent eind 2002).

De divisie mobiel mag wat omzet betreft nog achterblijven bij de divisie vast (7,3 tegen 5,1 miljard euro), eerstgenoemde divisie laat wel fraaie groeicurves zien: 8,5 procent over heel 2003. KPN heeft in Nederland, Duitsland en België nu 14,7 miljoen klanten, 1,3 miljoen meer dan eind 2002. Dochter E-Plus scoort het hoogst in Duitsland: 12,9 procent meer abonnees, waardoor het aantal Duitse KPN-bellers uitkomt op 8,2 miljoen. In Nederland wist KPN in het vierde kwartaal 155.000 nieuwe i-mode-klanten (mobiele telefonie met allerlei internetachtige mogelijkheden) binnen te halen. De teller stond begin dit jaar op 868.000 i-mode-abonnees.

KPN, dat een aantal roerige jaren van reorganisaties en zware verliezen achter de rug heeft, zag zijn nettoschulden per 31 december afnemen tot 8,3 miljard euro, vergeleken met 9,4 miljard euro aan het eind van het derde kwartaal en 12,4 miljard euro eind 2002. „We verkeren nu in de positie onze aandeelhouders te belonen met de hervatting van de dividendbetaling”, aldus Scheepbouwer. KPN keert 25 eurocent per aandeel uit. Dat bedrag ligt 13 eurocent hoger als gevolg van lagere belastingen, waarover KPN onlangs een overeenkomst sloot met de Belastingdienst.

Voor het lopende boekjaar gaat KPN -zoals vorig jaar al gemeld- uit van een winst voor belastingen van tussen de 1,4 en 1,7 miljard euro. De omzetdaling bij vaste telefonie zal doorzetten (-5 tot -7 procent), terwijl het bedrijf rekent op een omzetgroei van 5 tot 7 procent voor mobiele telefonie.

Op de Amsterdamse effectenbeurs kreeg KPN een tik op de vingers. Niet zozeer vanwege de jaarcijfers, als wel voor het mislukken van de overname van concurrent mmo2. Rond halfelf gaven de koersborden 6,60 euro aan, een verlies van 2,5 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer