„Fyra te vroeg uit fabriek”
DEN HAAG (ANP). NS-dochter NSFSC nam Fyra-treinen over van fabrikant AnsaldoBreda die nog lang niet aan alles eisen voldeden. Maar de tijd drong en de druk was groot om met de treinen te gaan rijden.
Dat zei Richard de Leeuw, projectmanager Fyra voor NSFSC en de Belgische spoorwegen NMBS, maandag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra. De flitstrein zou gaan rijden op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, maar was veel te laat klaar en moest na een paar weken alweer van het spoor omdat er veel mis mee was. De commissie zoekt uit hoe het zover heeft kunnen komen.
Onder druk van HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn, nam NSFSC de treinen voortijdig over van de fabrikant. „Er was geen weg terug”, zei De Leeuw. „Voor iedereen was duidelijk dat er treinen moesten komen.” Volgens De Leeuw vond HSA, ook een NS-dochter, de treinen acceptabel en waren de problemen niet zo groot dat er niet mee gereden kon worden.
De projectmanager had er op zich wel vertrouwen in dat AnsaldoBreda de meeste problemen kon verhelpen, maar had al slechte ervaringen met het werktempo van de Italianen. „De inkt van het contract was nog niet droog of er was al vertraging”, zei De Leeuw. Commissievoorzitter Madeleine van Toorenburg: „Die eindeloze vertragingen ademen een soort van onmacht uit.” De Leeuw erkende dat ze te weinig middelen hadden om er iets aan te kunnen doen.
Volgens het contract met AnsaldoBreda moest het bedrijf boetes betalen als er door eigen schuld vertraging ontstond, maar toen de Italianen tegen het maximum van boetes aan waren gelopen, viel dit drukmiddel ook weg. „Die boetes hebben geen zin gehad”, concludeerde De Leeuw.