Economie

Bliyoo: onbeperkt lezen voor vast bedrag per maand

HOUTEN. Na het onbeperkt eten bij ”all you can eat”-restaurants, muziek luisteren via Spotify en tv-kijken met een abonnement op Net­flix, wordt nu ook de onstilbare drang tot lezen in een eenheidsprijs gegoten.

Gerard den Elt
28 May 2015 15:07Gewijzigd op 15 November 2020 19:15
beeld ANP
beeld ANP

Voor een bedrag van 9,95 euro (boeken of tijdschriften) tot 14,95 euro (boeken én tijdschriften) per maand biedt Bruna-dochter Bliyoo met ingang van deze week online duizenden boektitels en zeventig magazines aan, te lezen via de app Bliyoo op tablet en smartphone.

Boekverkoper Bruna –markt­leider met 350 winkels en een webshop– speelt daarmee als eerste in op de trend om de onverzadigbare consument ook op boekengebied te plezieren.

De virtuele bibliotheek annex leesmap is op ieder ogenblik van de dag via de app beschikbaar, of het nu om magazines als Kijk en Opzij gaat, of om de allerlaatste literaire thriller of roman. Ook enkele titels uit de Bruna top 10 zijn opgenomen in het online­aanbod.

Veel, maar nog niet alle uit­geverijen van boeken en tijdschriften hebben zich bij Bliyoo aangesloten. Met sommige uitgevers worden nog gesprekken gevoerd over deelname. Een van de zaken die goed geregeld moeten worden, zijn de verdiensten van uitgevers en auteurs.

Levensbeschouwelijke boeken en magazines zijn eveneens in het brede onlineassortiment opgenomen, zegt Linda Eradus namens Bliyoo. Volgens haar reageert Nederland massaal en vol enthousiasme op de leesdienst, die na eerdere initiatieven in de Verenigde Staten (Amazon Unlimited, Oyster en Scribd) en Denemarken (Mofibo) nu ook in de Lage Landen wortel lijkt te schieten. Mofibo wil overigens binnenkort ook in Nederland aan de slag, meldt de website inct, bestemd voor uitgeefexperts.

Proefversie

Volgens Eradus reageerden 2300 „verstokte” lezers in februari op de oproep om de proefversie van Bliyoo uit te proberen. Het was de bedoeling om de app met vijftig proefkonijnen in de praktijk te testen. „En we wilden niemand teleurstellen”, aldus Eradus. Een groot en gevarieerd gezelschap van alle leeftijden en verdeeld over beide geslachten heeft de kinderziekten er dus uit mogen halen. Nu is de leesdienst zover om de digitale bibliotheek definitief uit te rollen.

De eerste ervaringen van de proefgebruikers zijn dat er anders gelezen wordt dan in het verleden. Wie eenmaal een boek van een auteur heeft gelezen en daarover enthousiast is geraakt, wil meteen alle titels van de des­betreffende schrijver bekijken en wellicht lezen, zegt Eradus. Die methode is vergelijkbaar met al bestaande onlineplatforms waar films of muziek zijn te vinden. Ook daar geeft het systeem hints voor vergelijkbare genres waar de kijker of luisteraar in geïnteresseerd is.

„En we merken dat 70 procent van de gebruikers van Bliyoo méér is gaan lezen dan vroeger”, aldus Eradus. Bang voor lege boekenkasten thuis en verlaten boekwinkels in de steden en dorpen is zij niet. „De effecten op de reguliere markt zijn heel klein. We zijn niet bang dat onze handel verdwijnt, we zien het meer als een verbreding van het aanbod.”

De stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) juicht de komst van Bliyoo toe. „Wij zijn groot fan van elk initiatief dat aanzet tot het lezen van boeken op elke denkbare manier. Of het nu om de Bijbel of om een thriller gaat”, zegt Peter Rosendaal namens CPNB, waarvan de verzamelde uitgevers in 2014 voor 485 miljoen euro aan algemene boeken verkochten.

Hij denkt dat uitgeverijen blij zijn met de leesdienst Bliyoo. „Er zijn in de uitgeefwereld in de afgelopen vijf tot zes crisisjaren harde klappen gevallen. Die situatie voedt echter ook de creativiteit en de zoektocht naar nieuwe modellen om rendabel boeken uit te geven”, aldus Rosendaal.

Bliyoo zal boekenkasten niet overbodig maken, verwacht hij. „Nee hoor. Langspeelplaten en cd’s zijn dan misschien uit menige huiskamer verdwenen, maar een papieren boek zit in het menselijk DNA sinds de uitvinding van de boekdrukkunst. E-books en leesdiensten kunnen dat niet vervangen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer