Economie

Omzet kledingwinkels naar nieuw dieptepunt

AMSTERDAM (ANP). De omzet van kledingwinkels heeft een nieuw dieptepunt bereikt. In het eerste kwartaal van het jaar werd in Nederland 3 procent minder aan kleding uitgegeven in vergelijking met een jaar eerder. Dat blijkt donderdag uit cijfers van het Economisch Bureau van ING. In vergelijking met 2008 lag de omzet zelfs 15 procent lager.

28 May 2015 10:04Gewijzigd op 15 November 2020 19:15
De omzet van kledingwinkels heeft een nieuw dieptepunt bereikt. In het eerste kwartaal van het jaar werd 3 procent minder aan kleding uitgegeven in vergelijking met een jaar eerder.  beeld ANP
De omzet van kledingwinkels heeft een nieuw dieptepunt bereikt. In het eerste kwartaal van het jaar werd 3 procent minder aan kleding uitgegeven in vergelijking met een jaar eerder. beeld ANP

Volgens ING verwachten consumenten scherpe prijzen. Ook is de concurrentie binnen de kledingbranche hevig, niet alleen in de winkelstraat maar ook online. Inmiddels zegt een op de zeven consumenten kleding vooral via internet aan te schaffen. „Als gevolg van de crisis zijn consumenten steeds meer prijsbewust bij het kopen van kleding. Ze zijn gewend geraakt aan steeds langere perioden van uitverkoop en hoge kortingen”, aldus ING. „Ook ondervinden kledingwinkels veel concurrentie van bedrijven die alleen op internet hun kleding aanbieden.”

Kleding was in het eerste kwartaal 3 procent goedkoper dan een jaar eerder. De laatste keer dat kleding zo sterk in prijs daalde was tien jaar terug, in 2005.

Waar kledingwinkels moeilijke tijden beleven, is het vertrouwen van consumenten terug op het niveau van voor de crisis. In het eerste kwartaal gaven consumenten 700 miljoen euro meer uit dan een jaar eerder, aldus ING.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer