Deelauto voor een dagje

Alle 47 grote intercitystations moeten dit jaar een Greenwheels voor de deur krijgen. Reizigers kunnen daarmee vanuit de trein overstappen op hun ’eigen’ deelauto. Het samen delen van vierwielers zit in de lift.

20 February 2004 20:30Gewijzigd op 14 November 2020 00:59
„Greenwheels is bedoeld voor mensen die niet dagelijks een auto nodig hebben.” Foto RD
„Greenwheels is bedoeld voor mensen die niet dagelijks een auto nodig hebben.” Foto RD

In 23 grotere steden in Nederland is Greenwheels te vinden. Klanten kunnen in totaal vanaf 400 tot 500 punten voor kortere of langere tijd een voertuig afhalen. Het bedrijf uit Rotterdam heeft daarvoor een forse vloot tomaatrode Peugeots 106 of 206 klaarstaan.

Het idee is even simpel als doeltreffend. Een auto in Nederland wordt volgens onderzoek van het CBS gemiddeld één uur per dag gebruikt. Zo’n 1,6 miljoen huishoudens maken bovendien minder dan 10.000 kilometers per jaar. Waarom zou je voor die enkele keer zelf een complete auto aanschaffen?

„Greenwheels is bedoeld voor mensen die niet dagelijks een auto nodig hebben”, legt Jan Borghuis uit. „Wij stellen 24 uur per dag een auto beschikbaar, waarbij de klant alleen betaalt voor een abonnement en het gebruik.” Volgens Borghuis vormt een deelauto een aanvulling op de fiets en het openbaar vervoer. „Greenwheels is eigenlijk een vorm van openbaar vervoer.”

Elke gebruiker krijgt een chippas met pincode, waarmee hij op ieder gewenst moment van de dag -of nacht- in de dichtstbijzijnde deelauto kan stappen. De auto’s staan op verschillende locaties, verspreid in de 23 grote steden.

Een paar klikken met de muis of één telefoontje zijn voldoende om een auto te reserveren. Om het voertuig te starten heeft een gebruiker alleen zijn pasje nodig. Hij houdt even zijn chipkaart voor het raam, de boordcomputer herkent hem als gebruiker en doet automatisch de portieren van het slot. Het intoetsen van een pincode is voldoende om de auto te starten en op pad te gaan. Er komt geen tussenpersoon aan te pas. De boordcomputer registreert het aantal gereden uren en kilometers.

De computer brengt aan het eind van de maand alle gemaakte kosten in rekening. Een Greenwheels-gebruiker betaalt een vast bedrag van 10 cent per kilometer. Daar komen de kosten voor de brandstof nog bovenop. De hoogte hiervan schommelt op dit moment rond de 10 cent per kilometer.

Klanten kunnen kiezen uit drie verschillende abonnementen. Het Personal-abonnement van 5 euro per maand is bedoeld voor mensen die vooral doordeweeks rijden. Iemand die samen met twee huisgenoten een abonnement neemt, betaalt 25 euro per maand. Een bestuurder die veel rijdt, krijgt een Bel&Rij-abonnement voor 50 euro per maand, waarbij 400 vrije kilometers per maand zijn inbegrepen.

Het aantal gebruikers groeit volgens Borghuis jaarlijks met „tientallen procenten.” Hoeveel klanten Greenwheels telt, wil hij niet kwijt. In sommige grote steden zijn lokale concurrenten actief, landelijk heeft Greenwheels ongeveer de vrije hand.

Het ANWB-initiatief ”Auto op afroep” benadert het Greenwheels-concept nog het meest. Toch ligt Borghuis hier niet wakker van. „De ANWB verstrekt zijn voertuigen via autoverhuurbedrijf Budget. Die zitten maar op één locatie in een stad en zijn bovendien alleen overdag open.”

De kracht van Greenwheels is volgens hem de 24 uur beschikbaarheid per dag. „Mensen kunnen bij ons in alle vrijheid en onafhankelijkheid een auto krijgen. Heb je een keer geen zin om aardig te doen? Geen probleem, je hoeft bij ons niemand te spreken. Wil je een keer ongeschoren op pad? Het kan allemaal.” Juist deze anonimiteit spreekt gebruikers aan.

Doorsnee autoverhuurbedrijven vormen geen directe concurrentie voor het autodelen. „Als je voor één dag in een weekend een auto wilt huren, moet je bij een verhuurbedrijf de auto direct het hele weekend nemen. Dat is hetzelfde als je bij de bakker om een halfje bruin vraagt en je krijgt drie broden mee. Bij ons huur je per uur.”

Greenwheels promoot zichzelf niet voor niets met de slogan: ”Vrijheid, blijheid op wielen”. Gebruikers van een deelauto worden behoorlijk kostenbewust, is de ervaring van Borghuis. „Mensen denken meer na over hun mobiliteit. Kies ik voor de bus, de fiets, de trein of een auto. Een deelauto drukt het aantal kilometers en maakt mensen kostenbewuster.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer