Daewoo timmert weer aan de weg
Oude tijden herleven. Onlangs kondigde Daewoo een reeks opvallende promotiecampagnes af waardoor het merk zich opnieuw bij de consument in de kijker wil spelen. Campagnes die doen denken aan het offensief dat Daewoo pakweg tien jaar geleden inzette om zich de markt in de vechten. Gelukkig is er sindsdien veel veranderd. De Daewoo Nubira is daarvan het bewijs.
Het persbericht dat Daewoo Motor Benelux een aantal weken geleden de deur uitdeed, heeft op z’n minst voor wat opgetrokken wenkbrauwen gezorgd. De importeur kondigde daarin de ”niet goed, oude merk terug-campagne” en de ”-1 procent-campagne” aan. Bij aanschaf van een nieuwe Daewoo heeft de klant vijftig dagen bedenktijd om te bepalen of de nieuwe auto bevalt. Is dit niet het geval dan krijgt hij het oude merk terug.
Hiertoe schaft Daewoo een nieuw exemplaar van het oude merk auto aan. Het persbericht vermeldt niet in detail de actievoorwaarden. Die zullen er vast en zeker zijn, want anders zou hier bijvoorbeeld een fantastische weg richting een hagelnieuwe BMW of iets dergelijks geplaveid zijn.
Minstens zo opmerkelijk is de actie waarbij de koper van een Daewoo voor de aanschaf van de auto geld kan lenen tegen -1 procent rente. De twee campagnes komen uit de koker van het reclamebureau dat Daewoo ondersteunde bij de opzienbarende marktintroductie in de jaren negentig en waarmee de importeur recent de banden heeft hersteld.
Hoewel oude tijden bij Daewoo lijken te herleven, doen de auto’s dat gelukkig niet. De eerste twee modellen waren behalve goedkoop vooral gedateerd. Met name de Nexia was wel heel erg zichtbaar een gemoderniseerde Opel Kadett, die bij Opel inmiddels al vervangen was door de Astra. De huidige modellen doen in niets aan hun voorgangers denken. Ze hebben een modern gestileerd koetswerk dat moderne techniek herbergt.
De Nubira is de meest recente aanwinst, al zal binnenkort de hatchback-variant van deze sedan als Lacetti in de showrooms staan. De Nubira wordt tot de komst van dieselmotoren enkel aangedreven door viercilinder benzinemotoren waarvan de cilinderinhoud uiteenloopt van 1,4 tot 1,8 liter. Deze laatste machine drijft de voorwielen van de beproefde wagen aan en levert een maximumvermogen van 90 kW/122 pk. Daarmee is de Nubira heel behoorlijk gemotoriseerd. De Koreaan neemt 9,5 seconden de tijd voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u en haalt op verzoek een topsnelheid van 195 km/u. Prima cijfers, maar de praktijk leert dat de Nubira minder levendig aanvult dan het cijfermateriaal doet vermoeden. Echt indruk maakt de krachtbron sowieso niet. De krachtbron is namelijk behoorlijk luidruchtig. Het verbruik is met een gemiddelde van 1 op 13,5 daarentegen wel oké.
Daewoo heeft de onderstelafstemming naar eigen zeggen in lijn gebracht met de smaak van de Europese consument. Het resultaat is een stevige geveerde auto die wat moeite heeft met de verwerking van korte oneffenheden maar die zich verder betrouwbaar en stabiel toont. Het onderstel weet overhelneigingen in bochten effectief te onderdrukken en voorziet daarnaast in een prettige dosis wegcontact. De auto stuurt verder keurig direct en de bekrachtiger kent zijn plaats. De versnellingsbak roep minder positieve gevoelens op. De pook laat zich minder trefzeker bedienen dan wenselijk is.
De Daewoo Nubira is voorzien van een modern ogend interieur, dat opgetrokken is uit mooie materialen. Het dashboard is overzichtelijk ingedeeld en laat zich dan ook gemakkelijk bedienen. De auto is ten opzichte van zijn voorganger in omvang toegenomen en dat vertaalt zich merkbaar in de hoeveelheid binnenruimte. Voorin was dat al oké, maar de Daewoo onderscheidt zich in positieve zin door de hoeveelheid beenruimte achterin. Het meubilair biedt een prettige dosis ondersteuning en daarmee comfort. De bestuurdersstoel beschikt over de benodigde verstelmogelijkheden die in combinatie met het in lengte en hoogte verstelbare stuurwiel een prima zitpositie mogelijk maken.
De Nubira 1.8 wordt enkel geleverd in combinatie met het Class uitrustingsniveau dat de inzittenden standaard omringt met weldaden als een automatische airconditioning, regensensor, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en een uitgebreid audiosysteem.
Daewoo doet met de Nubira een goede poging om meer in de smaak te vallen bij de Europese consument. De auto is in technisch opzicht geen uitblinker, maar laat evenmin grote steken vallen. Het verkoopargument bij uitstek is echter zijn prijs. De Nubira 1.4 Spirit is al leverbaar vanaf 16.695 euro. Dat is echter niet de auto die je zou moeten willen kopen, maar de Nubira 1.6 Spirit is met een prijs van 17.695 euro nog steeds uiterst competitief geprijsd. Wie gevoelig is voor geld en ongevoelig voor de status van een Europese of Japanse merknaam, doet met de Nubira helemaal geen verkeerde aankoop. Je kunt zelfs geld toe krijgen als je een lening voor de aanschaf afsluit. En als de Nubira onverwacht niet bevalt, lever je hem gewoon weer in.
Daewoo Nubira 1.8 Class
Waardering:
- binnenruimte, uitrusting, prijs-transmissie, geluidsniveau, prestaties
Techniek:
Cilinderinhoud: 1799 cc; maximumvermogen: 90 kW/122 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 161 Nm bij 4000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,5 seconden; topsnelheid: 195 km/u.
Maten, gewicht en prijs: Lengte: 4500 mm; breedte: 1725 mm; hoogte: 1445 mm; wielbasis: 2600 mm; gewicht: 1193 kilogram; inhoud bagageruimte: 404 liter; brandstoftank: 60 liter. Daewoo Nubira 1.8 Class: 20.495 euro.
Alternatieven:Mazda3 Sedan 1.6 Executive: 21.390 euro
Een nieuw gezicht in autoland. De apart gelijnde Mazda3 Sedan doet in weinig denken aan zijn suffe voorganger. De 1,6 liter zestienklepper is goed voor maximaal 105 pk. Als Executive is de auto ook royaal uitgerust.
Renault Mégane 1.6 16V Sedan Expression Comfort: 21.395 euro
Ook voor de Renault Mégane geldt dat de huidige sedan er stukken beter uitziet dan zijn voorganger. De zestienklepper is goed voor een maximumvermogen van 115 pk. De Expression Comfort is behoorlijk compleet, maar voor een echt lekkere standaarduitrusting moet helaas worden doorgespaard.
Volkswagen Bora 1.6 16V Basis: 22.445 euro
De Bora is de old soldier in dit vergelijk. De auto is nog gebaseerd op de vorige generatie Golf. De 105 pk sterke krachtbron is overigens van recentere datum dan de Bora zelf. De Duitser heeft nooit echt een potje kunnen breken. Dat ligt deels aan de prijsstelling. De Bora Basis beschikt tegenwoordig wel over airconditioning.