Politiek

„Geen gelijke kansen voor Alstom”

DEN HAAG (ANP). Treinbouwer Alstom had geen gelijke kansen in de strijd om een snelle trein te mogen leveren voor de hogesnelheidslijn HSL-Zuid. Het Franse bedrijf wist niet dat HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn, een voorkeur had voor een enkeldekstrein die een maximumsnelheid van 250 kilometer per uur kon halen. Ook werd Alstom verrast door het omlaag brengen van de order tot twaalf treinen.

27 May 2015 14:12Gewijzigd op 15 November 2020 19:12

Dat zei Meindert Eland, die voor Alstom betrokken was bij de aanbesteding, woensdag tegen de parlementaire enquêtecommissie die het debacle met de Fyra onderzoekt. De Fyra zou gaan rijden op de HSL-Zuid, maar was veel te laat klaar en gaf er door grote mankementen alweer snel de brui aan.

Enig overgebleven concurrent van Alstom was het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda, dat de opdracht voor de Fyra verwierf. Eland noemde het vreemd dat AnsaldoBreda na het indienen van het laatste bod nog veranderingen in dat bod mocht aanbrengen.

Toen HSA het aantal gewenste treinen terugbracht van zestien naar twaalf, wilde Alstom daar niet op ingaan. Het bedrijf wilde eerst horen of ze met hun bod op zestien treinen als winnaar uit de bus was gekomen. Daarop ging de opdracht naar AnsaldoBreda.

Eland zegt achteraf dat het bod van Alstom nooit echt beoordeeld is. Volgens hem had het Franse bedrijf naar de rechter kunnen stappen omdat was afgeweken van de aanbestedingsprocedure. Eland schatte ook in dat Alstom bij de rechter een goede kans had gemaakt. Het bedrijf zag af van een rechtszaak omdat het op hetzelfde moment ook nog een andere opdracht van de NS binnen probeerde te halen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer