„Helft vliegtuigen heeft gebreken”
Meer dan de helft van de internationale verkeersvliegtuigen die de afgelopen vier jaar in Zweden steekproefsgewijs werden gecontroleerd, had ernstige veiligheidsgebreken.
Dat heeft het departement voor Luchtvaartveiligheid in Stockholm vrijdag bekendgemaakt.
Bij de 261 verrassingsinspecties vielen 161 toestellen door de mand. De problemen waren zo ernstig, dat het Zweedse bureau de autoriteiten in het land van herkomst heeft ingelicht en dat een op de vijf toestellen tijdelijk aan de grond moest blijven.
De veiligheidsmankementen werden gevonden in vracht- en passagiersvliegtuigen van meer dan veertig luchtvaartmaatschappijen. Zij kwamen voornamelijk uit Oost-Europa, de voormalige Sovjet-Unie en het Midden-Oosten, maar ook uit West-Europa. Onder de maatschappijen zijn Air China, Austrian Airlines, het Britse DHL Air, Air Méditerranée uit Frankrijk, het Bosnische Air Bosna, Iran Air en Air Baltic uit Letland.
Het meest voorkomende probleem was dat de noodverlichting in de cabine niet werkte. Deze verlichting wijst passagiers in noodgevallen op de uitgangen. „Er kan veel rook zijn en het aantal passagiers dat de uitweg vindt en wier leven kan worden gered, kan afhankelijk zijn van de noodverlichting”, aldus inspecteur Per-Aake Linder.
Een aantal keren hadden piloten hun vlucht niet gepland. Dat kan in het geval van een brandstoflek tot een tekort aan kerosine leiden. In andere gevallen bleek het digitale navigatiesysteem van het vliegtuig al vele jaren niet vernieuwd. Ondanks de fouten hebben de Zweedse luchtvaartautoriteiten geen van de luchtvaartmaatschappijen de toegang tot het land verboden.