Sportschoolketens beteren hun leven
DEN HAAG (ANP). Na Fit for Free passen nu ook elf andere grote landelijke sportschoolketens hun voorwaarden en informatie op hun websites aan. Dat maakte Autoriteit Consument & Markt (ACM) vrijdag bekend.
Dat betekent onder meer dat ook deze ketens hun klanten beter en correct zullen informeren over tarieven en hun rechten bij het aangaan en opzeggen van een abonnement. Zo moet de consument op de website in één oogopslag kunnen zien wat hij gaat betalen aan bijvoorbeeld inschrijfkosten of toeslagen als hij per maand betaalt.
Eerder dit jaar had Fit for Free al zijn voorwaarden aangepast na door de toezichthouder op de vingers te zijn getikt. ACM benaderde vervolgens elf andere grote ketens waarover ook klachten waren binnengekomen. In één geval moest ACM dreigen met een boete om de keten tot aanpassingen te dwingen.
Volgens ACM hebben ruim 500.000 consumenten voordeel bij de aangepaste voorwaarden en verbeterde informatie. De twaalf ketens hebben in totaal 330 vestigingen, met een geschat marktaandeel van 20 procent.