Economie

Massale terugroepacties auto’s horen er gewoon bij

DEN HAAG. Autoproducenten vinden het heel vervelend als ze tienduizenden auto’s moeten terug­roepen om een fabrieksfout te laten herstellen, maar echt wakker liggen ze er niet meer van. De terugroepacties zijn zo algemeen en zo verdeeld over alle types en merken dat hun reputatie er nauwelijks onder lijdt.

Jaap Roelants
21 May 2015 10:33Gewijzigd op 15 November 2020 19:05
STONEHAM. De Japanse airbagfabrikant Takata besloot deze week in de Verenigde Staten 34 miljoen auto’s van elf merken terug te roepen naar de garage. De problemen met de airbags spelen al langer. Foto: auto’s bij een Nissan-dealer in Stoneham (Massachuset
STONEHAM. De Japanse airbagfabrikant Takata besloot deze week in de Verenigde Staten 34 miljoen auto’s van elf merken terug te roepen naar de garage. De problemen met de airbags spelen al langer. Foto: auto’s bij een Nissan-dealer in Stoneham (Massachuset

Een terugroepactie hoort er tegenwoordig gewoon bij. Sinds 2012 werden er in Nederland meer dan 700.000 auto’s teruggeroepen. Vorig jaar moesten de bestuurders van 204 autotypes tussendoor naar de garage doordat er een fabrieksfout geconstateerd was. Deze week waren in de Verenigde Staten weer elf automerken, met Toyota, Honda en Nissan in de hoofdrol, de klos. In totaal moeten daar 34 miljoen auto’s terug naar de dealer om hun airbag van het merk Takata te laten controleren. Gebleken is dat de airbag bij een ongeval te hard openklapt, waardoor de bestuurder geraakt kan worden door metalen deeltjes. De totale kosten van de operatie lopen in de miljarden euro’s.

Ook in Nederland rijden nog ongeveer 50.000 Toyota’s, Honda’s en Nissans die tussen 2004 en 2007 gebouwd zijn, met deze airbag van Takata. Ook deze bestuurders krijgen een oproep om hun airbag te laten controleren. De ANWB adviseert hen ook echt gehoor te geven aan zo’n oproep. „Het lijkt vaak om iets heel kleins te gaan, waardoor je misschien denkt: Laat maar zitten”, zegt woordvoerder Markus van Tol. „Maar bedrijven laten misschien niet altijd het achterste van hun tong zien. Misschien is er wel meer aan de hand. Gaan dus.”

De ANWB verwacht niet dat het imago van een automerk wordt geschaad als er weer tienduizenden auto’s terug naar de garage moeten. Van Tol: „Een goed onderhouden auto en op tijd uitgevoerde terugroepacties sterken juist het vertrouwen bij de koper. Die heeft het gevoel dat de kinderziektes snel worden aangepakt en opgelost. Het komt ook zo vaak voor; automobilisten zien het als een vorm van service.”

Uit onderzoek na terugroep­acties van Volvo en Suzuki bleek dat de publiciteit erover geen invloed had op de prijs of omzet van de occasions van deze merken. Ook niet bij Volvo, waarvan in 2008 verschillende types in negen maanden zes keer terug moesten naar de garage.

Hoe vaak het voorkomt dat auto’s teruggeroepen worden, registreert de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), die waakt over de registratie van motorvoertuigen en ziet erop toe dat de veiligheidsregels in acht worden genomen.

In het openbare terugroep­register van de RDW is te zien dat de afgelopen drie jaar bijna alle automerken en alle types wel een keer aan de beurt zijn geweest voor een extra controle of een fabrieks­fout. De RDW moet samen met de dealers een terugroepactie bekendmaken bij de betrokken automobilisten en er ook op toezien dat de reparaties goed uitgevoerd worden.


Top tien

Terugroepen van auto’s naar de garage gebeurt met de regelmaat van de klok. Een overzicht van de top tien van wereldwijd teruggeroepen merken sinds 2012.

  1. Peugeot: 34 keer

  2. Citroën: 30 keer

  3. Mitsubishi: 29 keer

  4. BMW: 23 keer

  5. Mercedes: 23 keer

  6. Nissan: 21 keer

  7. Toyota: 21 keer

  8. Fiat: 18 keer

  9. Jeep: 17 keer

  10. Suzuki: 15 keer

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer