Massale terugroepacties auto’s horen er gewoon bij
DEN HAAG. Autoproducenten vinden het heel vervelend als ze tienduizenden auto’s moeten terugroepen om een fabrieksfout te laten herstellen, maar echt wakker liggen ze er niet meer van. De terugroepacties zijn zo algemeen en zo verdeeld over alle types en merken dat hun reputatie er nauwelijks onder lijdt.
Een terugroepactie hoort er tegenwoordig gewoon bij. Sinds 2012 werden er in Nederland meer dan 700.000 auto’s teruggeroepen. Vorig jaar moesten de bestuurders van 204 autotypes tussendoor naar de garage doordat er een fabrieksfout geconstateerd was. Deze week waren in de Verenigde Staten weer elf automerken, met Toyota, Honda en Nissan in de hoofdrol, de klos. In totaal moeten daar 34 miljoen auto’s terug naar de dealer om hun airbag van het merk Takata te laten controleren. Gebleken is dat de airbag bij een ongeval te hard openklapt, waardoor de bestuurder geraakt kan worden door metalen deeltjes. De totale kosten van de operatie lopen in de miljarden euro’s.
Ook in Nederland rijden nog ongeveer 50.000 Toyota’s, Honda’s en Nissans die tussen 2004 en 2007 gebouwd zijn, met deze airbag van Takata. Ook deze bestuurders krijgen een oproep om hun airbag te laten controleren. De ANWB adviseert hen ook echt gehoor te geven aan zo’n oproep. „Het lijkt vaak om iets heel kleins te gaan, waardoor je misschien denkt: Laat maar zitten”, zegt woordvoerder Markus van Tol. „Maar bedrijven laten misschien niet altijd het achterste van hun tong zien. Misschien is er wel meer aan de hand. Gaan dus.”
De ANWB verwacht niet dat het imago van een automerk wordt geschaad als er weer tienduizenden auto’s terug naar de garage moeten. Van Tol: „Een goed onderhouden auto en op tijd uitgevoerde terugroepacties sterken juist het vertrouwen bij de koper. Die heeft het gevoel dat de kinderziektes snel worden aangepakt en opgelost. Het komt ook zo vaak voor; automobilisten zien het als een vorm van service.”
Uit onderzoek na terugroepacties van Volvo en Suzuki bleek dat de publiciteit erover geen invloed had op de prijs of omzet van de occasions van deze merken. Ook niet bij Volvo, waarvan in 2008 verschillende types in negen maanden zes keer terug moesten naar de garage.
Hoe vaak het voorkomt dat auto’s teruggeroepen worden, registreert de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), die waakt over de registratie van motorvoertuigen en ziet erop toe dat de veiligheidsregels in acht worden genomen.
In het openbare terugroepregister van de RDW is te zien dat de afgelopen drie jaar bijna alle automerken en alle types wel een keer aan de beurt zijn geweest voor een extra controle of een fabrieksfout. De RDW moet samen met de dealers een terugroepactie bekendmaken bij de betrokken automobilisten en er ook op toezien dat de reparaties goed uitgevoerd worden.
Top tien
Terugroepen van auto’s naar de garage gebeurt met de regelmaat van de klok. Een overzicht van de top tien van wereldwijd teruggeroepen merken sinds 2012.
Peugeot: 34 keer
Citroën: 30 keer
Mitsubishi: 29 keer
BMW: 23 keer
Mercedes: 23 keer
Nissan: 21 keer
Toyota: 21 keer
Fiat: 18 keer
Jeep: 17 keer
Suzuki: 15 keer