Politiek

„Afwijzing plan NS eerste kardinale fout”

DEN HAAG (ANP). De abrupte afwijzing van een eerste voorstel van de NS voor het vervoer op de hogesnelheidslijn was „een eerste kardinale fout”. Over dat voorstel was meer overleg nodig geweest: het was voor de reizigers het beste plan.

20 May 2015 16:47Gewijzigd op 15 November 2020 19:04

Dat zei oud-Philips-topman Jan Timmer, voorzitter van de raad van commissarissen bij de NS (1996-2001), woensdag tegen de parlementaire enquêtecommissie die het debacle met de Fyra onderzoekt. De enquête moet antwoord geven op de vraag waarom de Fyra-treinen vijf jaar te laat gingen rijden tussen Amsterdam en Brussel en er door grote technische mankementen al snel mee moesten ophouden.

Het NS-plan haalde het niet, omdat het veel verder ging dan wat het ministerie van Verkeer en Waterstaat had gevraagd. Zo zou het alleen om binnenlands vervoer moeten gaan, maar kwam de NS ook met voorstellen voor treinvervoer over de grens. Maar volgens Timmer maakten de spoorwegen zich niet schuldig aan „burgerlijke ongehoorzaamheid”: op het ministerie wisten ze ervan. Maar het viel vooral verkeerd bij minister Tineke Netelenbos. Timmer erkende dat NS-topman Rob den Besten het plan niet zo handig had gepresenteerd door het een „offer you can’t refuse” te noemen. „Dat was een slip of the tongue.”

Timmer is er tot op de dag van vandaag niet blij mee dat het bod sneuvelde op wat hij een procedurefout noemde. „Wij dachten dat we niet leefden in een land van Befehl ist Befehl, maar in die sfeer werd het wel afgehandeld. Dat was weinig elegant.”

Vervolgens kreeg de NS nog een kans, samen met Schiphol en de KLM, in wat de Oranjecombinatie werd genoemd. Timmer noemde dit „een voornemen van een bod” omdat er formeel geen bod gedaan mocht worden, aangezien er ook al plannen waren voor een openbare aanbesteding.

Netelenbos wist binnen de ministerraad de handen niet op elkaar te krijgen voor de Oranjecombinatie. In het kabinet bestond een voorkeur voor openbare aanbesteding. Minister-president Wim Kok besloot dat aan die koers werd vastgehouden. ,Ik heb dat als een puur politiek besluit ervaren" zei Timmer. „Ik kan er geen zakelijke interpretatie aan geven.” Volgens hem zou met de Oranjecombinatie de hogesnelheidslijn wel een succes zijn geworden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer