Hogere winst voor Schiphol
De luchthaven Schiphol heeft vorig jaar beter gedraaid dan in 2002, ondanks een daling van het aantal passagiers. De nettowinst van het luchthavenbedrijf steeg van 127 miljoen euro naar 137 miljoen euro. Kostenbeparingen lagen mede aan de basis van het betere resultaat.
Topman G. Cerfontaine greep donderdag de presentatie van de cijfers over 2003 aan om opnieuw te pleiten voor een snelle privatisering van de onderneming om een beursgang mogelijk te maken. Hij riep het kabinet op eind maart een beslissing te nemen. In een reactie liet de verantwoordelijke staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) doorschemeren dat dat er niet inzit.
Inclusief een forse opwaardering van Schiphols vastgoedbelegging komt er voor Schiphol een winstcijfer uit de bus van 191 miljoen euro tegen 137 miljoen euro in 2002. De omzet steeg met 11 procent naar 860 miljoen euro. Dat komt onder meer door een stijging van de luchthavengelden met 22,3 procent, een gevolg van de hogere veiligheidsheffing die Schiphol sinds april 2003 in rekening brengt.
Het passagiersvervoer viel vorig jaar terug met 1,9 procent naar 39,9 miljoen. De uitbraak van de dodelijke longziekte SARS en de oorlog in Irak waren de belangrijkste oorzaken. Ook de vrachtcijfers lieten een min zien, van 5,3 procent naar 1.306.000 ton.
Voor 2004 rekent de onderneming op het aantrekken van zowel het passagiers– als het vrachtvervoer. Het aantal passagiers komt naar verwachting uit op om en nabij de 42 miljoen. Maar dan moet het herstel van de wereldeconomie wel doorzetten en crises, zoals oorlogen of het opduiken van bedreigende ziekten, uitblijven.
Ondanks dit ’optimisme onder voorbehoud’, houdt het concern rekening met een iets lagere nettowinst. Dat wegens de hogere kosten die het bedrijf moet maken, onder meer als gevolg van hogere pensioenlasten, afschrijvingen en onderhoudskosten.
Cerfontaine verwacht dat de concessies die de KLM moest doen om goedkeuring te krijgen van de Europese Commissie voor de fusie met Air France geen grote gevolgen zal hebben voor „het netwerk Schiphol".
In mei treden de Amerikaanse KLM–partners Northwest en Continental toe tot de Sky Team–alliantie, het samenwerkingsverband waartoe ook Air France behoort. „De eerste signalen van Sky Team zijn veelbelovend", aldus Cerfontaine.
De Schiphol–topman hield wederom een stevig pleidooi voor de privatisering van de luchthaven die een beursgang mogelijk maakt. Na zeven jaar discussie en voorbereidingen en investeringen van circa 14 miljoen euro wil Cerfontaine dat het kabinet de knoop eind maart doorhakt. „Je kunt iemand niet in een soort wurgpartijtje houden. Dat is niet goed voor het bedrijf en niet goed voor het aanzien in de wereld."
Privatisering en beursgang zijn nodig om het bedrijf meer (financiële) armslag te geven. „Wij willen de private status om opties te bekijken", aldus Cerfontaine. Een van die opties zou kunnen zijn dat Schiphol in de exploitatie van de Belgische luchthaven Zaventem, nabij Brussel, stapt.
Het kabinet lijkt voorlopig geen gehoor te zullen geven aan de oproep van Cerfontaine. De regeringsploeg onder leiding van premier Balkenende is voorstander van privatisering, maar wil „eerst de publieke belangen waarborgen" en „de toekomst zeker stellen van ’mainport’ Schiphol die belangrijk is voor de economie", reageerde de woordvoerder van staatssecretaris Schultz Van Haegen. „Daarbij gaan wij niet over een nacht ijs."