Recensie: Muziek voor Hemelvaart en Pinksteren vanuit Cambridge
Dit is geen cd voor mensen die bij het horen van enkele dissonante akkoorden „O nee…!” roepen. Het merendeel van de hier uitgevoerde koormuziek stamt uit de 19e of de 20e eeuw. Vijf van de veertien componisten zijn zelfs nog actief.
Het gaat hier om Engelse koorwerken die gewijd zijn aan Hemelvaart en Pinksteren. Wat meteen opvalt, is de getrouwheid van de componisten in het volgen van de tekst, zoals in de verklanking van Psalm 47, die herhaaldelijk aan bod komt: ”Ascending!”, waarbij steeds een stijgend interval wordt gebruikt om aan te geven dat het inderdaad omhooggaat.
De hoogtepunten op deze cd bevinden zich naar mijn smaak in het midden, en dan gaat het om het Credo uit de dubbelkorige mis van Frank Martin, het groots opgezette ”Ascendo ad Patrem meum” van dirigent Graham Ross en ”Ascending into heaven” van Judith Weir. Met name de nog jonge Ross doet fantastische dingen door een saxofoon te combineren met koor en orgel en op een zeker moment vier solisten een werk van de 17e-eeuwse Thomas Tallis onder het ‘moderne’ koor te laten vertolken.
De combinatie van vibratoloze en toch klankvolle zang, die zich naadloos verbindt met de kerkakoestiek en de timbres van die typisch Engelse orgels, variaties in sterkte: alles vermengt zich met elkaar tot een feest van klank. Daar past dan zo’n koperblazersgroep als The Dmitri Ensemble uitstekend bij.
Hier blijkt weer eens wat er uit een eeuwenlange koortraditie kan voortkomen: grootse muziek die berust op vakmanschap en gevoel voor stijl. Niet aan te leren of te imiteren. Engeland op zijn best!
Ascendit deus – Music for Ascensiontide & Pentecost; Choir of Clare College Cambridge en The Dmitri Ensemble o.l.v. Graham Ross; Harmonia Mundi (HMU 907623); € 19,90; www.harmoniamundi.com
Peter Philips
Ralph Vaughan Williams
Jonathan Harvey