Driestar educatief legt koers aan achterban voor
Driestar educatief trekt het land in om met de achterban te overleggen over de koers van het Goudse instituut. Zowel onderwijskundig als principieel. „Ondanks kritiek is de betrokkenheid op de Driestar groot.”
Op tafel ligt een fleurig, vierkant boekje: ”Driestar educatief naar 2020”. „Het is ons visiedocument voor de komende jaren”, zegt drs. Rens Rottier, voorzitter van het college van bestuur. „Er staan zeven koersuitspraken in over hoe wij de toekomst van onze instelling zien. Ze gaan over onder meer identiteit, personeelsbeleid, onderwijskundige ontwikkelingen en internationalisering. We hebben met onze medewerkers gesprekken hierover gehad. Nu willen we ermee naar buiten treden tijdens vier regionale bijeenkomsten met kerkenraden, schoolbesturen en -directies. We hopen op waardevolle suggesties om de route voor de toekomst verder in te vullen.”
De behoefte om de achterban te raadplegen, werd onverwacht versterkt door de recente discussie in onder meer deze krant over de identiteit van de Driestar. Rottier was zelf de aanjager door zijn opiniebijdrage hierover. Daarin schetste hij het beeld van schapen die geen omheining meer nodig hebben, omdat ze als het goed is uit zichzelf bij de bron terugkeren.
„Sommigen hebben mijn bijdrage gelezen als een dogmatische verhandeling over hoe God een mens bekeert. Maar ik gebruikte slechts een beeld om aan te geven hoe wij als onderwijsinstelling de komende jaren met onze identiteit willen omgaan. De kern –de Bijbel, de gereformeerde belijdenis en de christelijke traditie– koesteren we. Daarin voelen we ons verbonden met de oprichters van ons instituut. Die kern geeft steeds meer richting aan ons denken en werken. Dat hebben we de ontwikkeling van grens- naar kerndenken genoemd.”
Hoe kijkt Rottier terug op de discussie? „Het is duidelijk dat niet iedereen in onze achterban onze keuzes en de manier waarop wij erover spreken, deelt. Tegelijk merk ik dat door persoonlijke gesprekken de beeldvorming vaak positief verandert. In ieder geval laten de vele reacties zien dat onze achterban betrokken is op de Driestar. Ondanks kritiek ervaren mensen de Driestar als óns instituut. Ik hoop dat dit ook de toon is tijdens de regionale bijeenkomsten.”
Volgens Rottier is kritiek op de identiteit van de Driestar niet nieuw. „Er zijn op onze school altijd twee theologische lijnen aanwezig geweest: een bevindelijke en een meer verbondsmatige. Dat leidt ertoe dat over een aantal zaken, zoals de doop, het avondmaal, belijdenis doen, verschillend wordt gedacht.
Wij verwachten van onze medewerkers dat ze het gesprek hierover met respect voor elkaars standpunten voeren. Dat proberen we ook onze studenten bij te brengen. Het belangrijkste is echter dat ze persoonlijk door genade de Heere leren dienen. Hoe kunnen ze anders een gids voor de kinderen zijn?”
Rottier vraagt begrip voor de positie van de Driestar. „We zijn een hogeschool met een afdeling voor onderwijsadvies. Daardoor hebben we een andere taak en doelgroep dan een reformatorische basisschool met een kerkelijk afgebakende achterban. Dat wordt versterkt doordat we met onze deeltijdopleidingen steeds vaker studenten trekken die geen reformatorische achtergrond hebben en onze klantenkring zich verbreedt. Zo helpen we niet-christelijke scholen met onze dyslexietrainingen.”
De Driestarbestuurder verwacht veel van de regionale bijeenkomsten. „We zijn blij dat de achterban met ons meedenkt. Kritiek zien we als een signaal om goed na te denken of we de juiste koers varen. Het is onze opdracht om als reformatorische scholen, kerken en gezinnen het gesprek te voeren over de kern van de Bijbelse boodschap. We hebben elkaar in deze tijd hard nodig.”
Vier bijeenkomsten
De eerste regionale bijeenkomst die Driestar educatief belegt, is op donderdag 18 juni. Deze is bedoeld voor kerkenraden, schoolbesturen en -directies op de Veluwe en wordt gehouden in Nijkerk. Drs. Rens Rottier en drs. Robert Zoutendijk, het college van bestuur, verzorgen de hoofdlezing: ”Veranderen om jezelf te blijven”.
Na de pauze zijn er drie workshops: over de vorming van studenten, over personeel en identiteit, en over de vraag wat de Driestar de komende jaren voor het reformatorisch onderwijs kan betekenen.
Op donderdag 9 juli is er een bijeenkomst in het Zeeuwse Kapelle. Na de zomervakantie volgen Staphorst en Ridderkerk. Deze data zijn nog niet bekend. Het programma op alle avonden is hetzelfde.