Kerk & religie

Rome handhaaft primaire betekenis van eucharistie boven de preek

VATICAANSTAD. Een preek moet kort zijn, geen lezing, niet te abstract, geen exegetisch hoogstandje en niet een persoonlijk getuigenis. Dat is de kern van een nieuwe handboek voor de prediking dat het Vaticaan onlangs heeft uitgegeven. De preek blijft ondergeschikt aan de eucharistie.

Redactie kerk
11 May 2015 12:02Gewijzigd op 15 November 2020 18:51
Vaticaanstad. beeld AP
Vaticaanstad. beeld AP

Historisch gezien neemt de preek (in de Rooms-Katholieke Kerk: homilie) geen vooraanstaande plaats in, zo stelt de evangelicale theoloog Leonardo de Chirico in een commentaar op de website van Evangelical Focus. De standaard rooms-katholieke liturgie is gecentreerd rond de eucharistie en niet rond het gepredikte Woord.

Sinds het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) is er volgens De Chirico een hernieuwde interesse in de Heilige Schrift. In zijn apostolische exhortatie (aansporing) ”Evangelii Gaudium” (De vreugde van het Evangelie) uit 2013 heeft paus Franciscus verschillende paragrafen gewijd aan de noodzaak om veel aandacht te besteden aan het voorbereiden van de preken.

De Vaticaanse afdeling voor de eredienst en de sacramenten heeft nu in opdracht van de paus een homiletisch handboek van 150 pagina’s uitgegeven dat richtlijnen biedt om op een „passende” manier te preken. Deze richtlijnen worden geplaatst in een breder theologisch kader. Daarin wordt volgens De Chirico de primaire betekenis van de eucharistie onderstreept. Christus is werkelijk tegenwoordig in de eucharistie, maar slechts „analogisch” (dat wil zeggen in een zwakkere en afgeleide vorm) in het gepredikte Woord. Het is de eucharistie die mensen verandert.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer