„Fusie doet zowel Ahold als Delhaize goed”
AMSTERDAM (ANP). Een fusie tussen supermarktketens Ahold, moederbedrijf van Albert Heijn, en het Belgische Delhaize zou beide bedrijven goed doen. Dat concluderen meerdere marktanalisten maandag op basis van geruchten die dit weekend opdoken over gesprekken tussen de twee supermarktbedrijven.
De bedrijven zouden elkaar onder meer in de Verenigde Staten versterken. Zowel Delhaize als Ahold is actief aan de oostkust van het land, maar ze hebben slechts in een paar staten overlap. Bovendien zou Ahold Delhaize kunnen helpen marktleider te worden in België. Vooral op het gebied van onlineverkopen zouden de Belgen kunnen leren van de Nederlanders, zo valt in de rapporten te lezen.
Volgens Rabobank zouden de bedrijven onder meer profiteren van elkaars inkoopbeleid en kan, bij de juiste wijze van samenwerken, het beste in de supers naar boven worden gehaald. De bank spreekt daarbij van een potentiële kostenbesparing van 1 miljard euro, voornamelijk door het schrappen van overhead en besparingen op de inkoop. Analisten van ING zijn met een geraamde kostenbesparing van 375 tot 500 miljoen euro iets voorzichtiger in hun voorspellingen.
Het is niet voor het eerst dat Delhaize en Ahold met elkaar om de tafel zitten. In 2006 waren de bedrijven naar verluidt in vergaande onderhandelingen over een samengaan. Het veel grotere Ahold kon zich destijds niet vinden in een fusie waarbij de bedrijven een gelijk aandeel in het fusiebedrijf zouden krijgen.
De Belgische zakenbank KBC onderstreept in een rapport dat de timing van een eventuele fusie nu beter is dan toen. Onder meer is de winstgevendheid van beide bedrijven sinds die tijd verbeterd. Wel vraagt de Belgische bank zich af of een zogeheten fusie van gelijken ook nu door het kleinere Delhaize wordt geëist.
Het is overigens nog maar de vraag of een fusie van de twee aanstaande is. Ahold meldde eerder dat het niet reageert op geruchten in de markt.