„Jonge generatie lijdt veelal aan ‘digitale oogvermoeidheid’”
Van de generatie mensen geboren tussen 1982 en 2001 –de zogenaamde generatie Y of milennials– heeft 68 procent last van ‘digitale oogvermoeidheid’. Dat blijkt uit een recente studie van het Vision Council, een Amerikaanse organisatie van fabrikanten en leveranciers in de optische industrie.
Daarover schrijft de Belgische editie van Metro. Kern van het probleem is dat velen van de genoemde generatie (te) lang naar allerlei schermen staren: computerscherm, laptopscherm, televisie, tablet of mobiele telefoon.
Beeldschermkijkers forceren voortdurend hun ogen door te kijken naar kleine en onduidelijke afbeeldingen. Bovendien knipperen ze minder met de ogen als ze naar een scherm kijken, wat kan leiden tot droogheid en irritatie van de ogen. Volgens Vision Council blijkt uit onderzoek bovendien dat constante blootstelling aan blauw beeldschermlicht zenuwcellen in de binnenste laag van het netvlies kan aantasten.
Om mogelijke problemen tegen te gaan, raadt Vision Council een ”20-20-20 pauze” aan: om de 20 minuten een pauze van 20 seconden en kijken naar iets dat op 20 voet –oftewel 6 meter – afstand ligt.