Overnames en dollar helpen Henkel vooruit
DÜSSELDORF (ANP). De Duitse producent van consumentenproducten Henkel heeft vorig kwartaal geprofiteerd van de opmars van de dollar en van overnames. Die stuwden de winst en de omzet van het moederbedrijf van merken als Persil, Schwarzkopf, Pritt en Pattex.
Henkel zag de omzet vorig kwartaal met 13 procent oplopen ten opzichte van een jaar eerder, tot 4,4 miljard euro. Geschoond voor de invloed van wisselkoersen en overnames bleef een groei van 3,6 procent over. De operationele winst ging 14 procent omhoog naar 707 miljoen euro. De nettowinst was met 470 miljoen euro 7 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2014.
De groei was het sterkst bij de was- en verzorgingsmiddelen. Daar namen de vergelijkbare verkopen met ruim 5 procent toe. Daarnaast werden ruim 3 procent meer lijmproducten verkocht en steeg de afzet van cosmetica met 2 procent. In West-Europa stagneerde de omzet op het niveau van een jaar eerder. In de rest van de wereld werd vooruitgang geboekt.