„Recordaantal kiloknallers in de aanbieding bij supermarkten”
DEN HAAG (ANP). Nog niet eerder hebben supermarkten zoveel gestunt met goedkoop vlees als in de eerste drie maanden van dit jaar. Het aantal ‘kiloknallers’ bij grootgrutters steeg in het eerste kwartaal met 18 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier in een dinsdag verschenen kwartaalrapport.
„Onbegrijpelijk, want in januari stemde een meerderheid van de Tweede Kamer nog voor een motie tegen het stunten met goedkoop vlees. Toch gaan de grootgrutters gewoon door met prijsoorlogen en actiestickers op plofkip, industrievarken en melkkoe”, aldus Wakker Dier.
Volgens de organisatie gaat gestunt met vlees ten koste van de volksgezondheid, dierenwelzijn en een eerlijke prijs voor de boeren.
Supermarktkoepel CBL is het niet met de actiegroep eens. „Wakker Dier koppelt twee zaken aan elkaar die niets met elkaar te maken hebben. Dat een product in de aanbieding is, heeft niets te maken met dierenwelzijn.” De supers wijzen er op dat eigenlijk alle soorten producten meer in de aanbieding zijn geweest. „Net als pindakaas, chips etc. etc. is ook vlees in de aanbieding. Ook vlees met het Beter Leven Keurmerk”, aldus het CBL.
Wakker Dier onderzoekt sinds 2011 de aanbiedingen van de zeven grootste supermarkten, AH, Jumbo, C1000, Dirk, Plus, Lidl en Aldi. Een kiloknaller is industrievlees met een kiloprijs van minder dan 4,12 euro. Dat is de gemiddelde prijs van kattenvoer.
Supermarktketen PLUS presteert volgens Wakker Dier het slechtst, met een groei van het aantal kiloknallers met 34 procent. Ook Albert Heijn, met gemiddeld twee plofkipaanbiedingen per week, en C1000 zorgden volgens de dierenrechtenorganisatie voor teleurstellingen in het afgelopen kwartaal.
Wakker Dier dier zegt deze zomer „groots campagne te gaan voeren” tegen de grote vleesstunters.