En maar poetsen met Glassex
Het glimt en glanst in Amsterdam. Tien dagen lang staan elf hallen van de RAI in het teken van trucks, bestelauto’s, opleggers, aanhangwagens, carrosserieën en onderdelen. Medewerkers lopen af en aan met poetsdoeken en Glassex.
De BedrijfsautoRAI wijkt op een aantal essentiële punten af van een ’gewone’ AutoRAI. In de eerste plaats qua aanbod. De expositieruimtes voor bedrijfsauto’s staan bomvol met -hoe kan het ook anders- bestelauto’s, -busjes en trucks. Personenauto’s zijn taboe. Of het zou de nieuwe Octavia van Skoda met grijs kenteken moeten zijn.
De show kent daardoor een ander karakter. Op de AutoRAI grossieren exposanten in posters en stickers. Dergelijk promotiemateriaal is op de BedrijfsautoRAI van ondergeschikt belang. Bezoekers moeten moeite doen om ergens een sticker te bemachtigen.
Het publiek is ook totaal anders. De aanschaf van een personenauto is vooral een emotionele keus. Menigeen koopt z’n karretje voor de buurman. Om die eens even lekker de ogen uit te steken. Kleur, design en vooral accessoires zijn daarbij doeltreffende middelen.
De sfeer op The European Road Transport Show is zakelijker. Bezoekers laten zich niet verleiden door glimmende posters of kleverige plakplaatjes. De ondernemer en zijn chauffeurs willen kwaliteit zonder poespas. Bedrijfszekerheid en rendement staan hoger in het vaandel dan vorm en kleur. De aanschaf van een bedrijfsauto is daarom veel meer een rationele afweging.
Toch lijkt de emotie ook de wereld van de bedrijfsauto’s te veroveren. Fabrikanten hoeven niet meer aan te komen met de spartaanse bestelbusjes van enkele jaren geleden. Het interieur van de huidige bedrijfsauto’s is niet meer te vergelijken met de exemplaren van een generatie terug. De tendens van oprukkend comfort en luxe in bedrijfsauto’s zet ook tijdens deze BedrijfsautoRAI door.
De expositie telt tal van noviteiten. Een lange reeks exposanten presenteert primeurs: bij de trucks Mercedes-Benz met de Axor, Iveco met de Stralis, Renault met de Magnum, Volvo met de nieuwe generatie FM en FH en het trio Ginaf, Scania en MAN met nieuwe motoren. Bij de bestelauto’s komt Ford met een nieuwe Transit, Citroën, Fiat en Peugeot met de Jumper, Ducato en Boxer, Hyundai met een nieuwe H200 diesel, Kia met nieuwe uitvoeringen van de K2700, Nissan met Atleon, Opel en Renault met de verlengde Vivaro en Trafic.
De aanduiding ”wereldprimeur” of ”Europese primeur” is daarbij echter redelijk misleidend. Een ogenschijnlijk kleine wijziging geldt al snel als mondiale noviteit. De ”wereldprimeur” van Citroën is in werkelijkheid niet meer dan een aardige facelift van de Jumper-bestelbus.
DAF steelt de show met de ”LF”. De bijna-nieuwe distributietruck is woensdag gelauwerd als International Truck of the Year. De DAF LF combineert een groot laadvermogen met een maximale manoevreerbaarheid en is daarmee vooral geschikt voor bezorging in drukke stadscentra.
DAF kan de titel goed gebruiken. De verkoop liep terug van 16.389 voertuigen in 2000 naar 15.935 in 2001. Dankzij het inzakken van de totale markt lukte het de truckfabrikant om in verschillende segmenten zijn marktaandeel te vergroten.
De Vivaro van Opel en de Trafic van Renault zijn woensdag eveneens gehuldigd, maar dan als International Van of the Year. Een deskundige jury heeft de tweeling, afkomstig van dezelfde tekentafel, de prestigieuze onderscheiding toegekend. De bestelauto met z’n onverwachte vormgeving is ontwikkeld door Renault en doorverkocht aan Opel.
De Fransen moesten hogere productieaantallen halen om hun ontwikkelingskosten terug te verdienen. Daarom heeft Renault het concept verkocht aan de Duitse collega. „De knipperlichtjes en het stuurwiel verschillen”, wijst woordvoerder Dick Braakhekke van Opel. Simon Smit van Renault reageert een tikje spijtig. „We vinden het jammer dat we de titel nu moeten delen.”
Opel en Renault hebben eerder de Master en de Movano gezamenlijk ontwikkeld. Uitzonderlijk zijn dergelijke constructies al lang niet meer in autoland. Ook de mpv’s Sharan, Alhambra en Galaxy komen uit dezelfde koker. Evenals de midsize bestelbusjes Expert, Scudo en Jumper. En hoeveel auto’s rijden niet met eenzelfde onderstel?
Ondanks het feit dat de Trafic en de Vivaro uiterlijk als twee druppels water op elkaar lijken, lopen de verkoopaantallen uiteen. Alletwee hebben verschillende uitvoeringen. „Opel verkoopt er meer dan wij”, geeft Renault-verkoper Smit toe. Hij haast zich om de prestatie te relativeren. „De auto’s worden Europees verdeeld. Opel Nederland heeft er meer toegewezen gekregen dan wij.”
Ook Ford wrijft een beetje zout in de wond van Opel. Oké, met cijfers over personenauto’s, maar toch. Ford staat in de maand januari met 8512 verkochte auto’s op nummer één. Opel reageert quasi laconiek. „Wij staan al 33 jaar op nummer één”, zegt Braakhekke. „Dat zal best nóg een keer lukken. Het jaar is nog niet ten einde.”