Paspoortfraude bij gemeente Utrecht
UTRECHT (ANP). Een stagiair bij de gemeente Utrecht wordt ervan verdacht dertien paspoorten te hebben vervalst. Dat zou gebeurd zijn tussen oktober en januari. De stagiair is geschorst, meldt de gemeente Utrecht vrijdag. De achttienjarige man werkte op de afdeling Publiekszaken en is inmiddels de toegang tot het Stadskantoor ontzegd.
De zaak kwam aan het rollen nadat iemand had gemeld dat zijn paspoort ten onrechte was geblokkeerd. De man deed aangifte bij de politie, die hem naar de gemeente doorverwees. Het paspoort bleek ten onrechte, door iemand anders dan de rechtmatige eigenaar, als vermist te zijn opgegeven. Na een intern onderzoek kwam de paspoortfraude aan het licht.
Het bleek niet om een geval te gaan. De stagiair had dertien paspoorten als vermist opgegeven, waarna hij zelf de aanvraag en uitgifte had verzorgd. Op het zogenaamde vermiste paspoort werden een andere pasfoto en persoonsgegevens gezet. Aan wie hij de vervalste paspoorten heeft doorgespeeld, is niet bekendgemaakt.
De gemeente Utrecht heeft naar aanleiding van deze zaak extra maatregelen genomen. Er is nu een extra controle bij het aanvragen van een vervangend paspoort na vermissing. Ook is systeemblokkade ingesteld waardoor de aanvraag en uitgifte van het paspoort niet door dezelfde medewerker kunnen worden verricht.
Utrecht is in gesprek met het ministerie van Binnenlandse Zaken om te bekijken of de werkwijze en protocollen rondom de uitgifte van paspoorten moeten worden aangescherpt.