Omzet KPN daalt door slappe zakelijke markt
DEN HAAG (ANP). KPN heeft de opbrengsten in het eerste kwartaal met een kleine 4 procent op jaarbasis zien zakken tot 1,92 miljard euro. De consumentenomzet bleef nagenoeg stabiel maar de zakelijke markt stond opnieuw sterk onder druk. Dat maakte het telecombedrijf donderdag bekend.
De brutowinst (ebitda), exclusief eenmalige posten, bleef vrijwel stabiel op 622 miljoen euro. Onder de streep bleef 15 miljoen euro over, tegen 3 miljoen euro een jaar eerder. Topman Eelco Blok stelde in een toelichting dat de verbetering die in de tweede helft van vorig jaar zichtbaar werd, in het eerste kwartaal heeft doorgezet.
Die verbetering is vooral te danken aan een aanhoudende groei van het aantal klanten. KPN profiteert daarbij naar eigen zeggen van de investeringen die de afgelopen jaren zijn gedaan in het netwerk en de dienstverlening. Die komen ook de trouw van de klanten ten goede. Het aantal mensen dat een KPN-merk verruilde voor een andere aanbieder, lag lager dan vorig jaar.
Zowel vaste als mobiele diensten voor consumenten leverden KPN bij een min of meer stabiele omzet meer winst op. Bij de zakelijke divisie daarentegen stonden zowel de opbrengsten als de winstgevendheid onder druk. KPN wijt dat aan de nog altijd lastige economische omstandigheden. Het bedrijf zegt goede voortgang te maken met zijn eind vorig jaar aangekondigde reorganisatie, waardoor honderden banen verdwijnen.
KPN handhaaft zijn doelstellingen voor heel 2015, waaronder een stabilisatie van de brutowinst en een verbetering van de vrije kasstroom. Het bedrijf is van plan het dividend dat het ontvangt uit zijn deelneming in Telefónica Deutschland door te sluizen naar de eigen aandeelhouders. Dat belang van ruim 20 procent hield KPN over aan de verkoop van zijn Duitse dochter E-Plus.