Aantal verkeersdoden blijft gelijk in 2014
DEN HAAG (ANP). Bij verkeersongevallen in Nederland zijn vorig jaar 570 mensen om het leven gekomen.
Dat is evenveel als in 2013. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Rijkswaterstaat. In 2013 was er nog sprake van een daling van 12 procent.
Vorig jaar kwamen er meer kinderen om het leven op de fiets. Er vielen dertien slachtoffers, evenveel als in 2012. In 2013 waren dat er vijf. Het aantal verkeersdoden onder fietsers en inzittenden van personenauto’s was in 2014 nagenoeg gelijk. In 2013 was het aantal dodelijke slachtoffers onder motorrijders gedaald tot 29. In 2014 is dit aantal weer toegenomen tot 55. Dat is vergelijkbaar met 2011 en 2012.
In 2014 kwamen 411 mannen en 159 vrouwen om in het verkeer. Driekwart van alle verkeersdoden is man. Deze verhouding is al geruime tijd stabiel. In 2014 vielen de meeste verkeersdoden onder de zeventigers. In totaal 209 verkeersdoden waren zeventig jaar of ouder. In 2000 vielen de meeste slachtoffers onder de twintigers.
Alleen bij de 80-plussers is een toename van het absolute aantal verkeersdoden te zien. In 2014 overleden 103 80-plussers door een verkeersongeval; in 2000 waren dit er nog 78. Dodelijke verkeersongevallen bij 80-plussers gebeurden het vaakst (37 procent) met de fiets. Dat komt ook doordat het aantal ouderen stijgt.
Het kabinet streeft er naar dat het aantal verkeersdoden in 2020 naar maximaal 500 is gedaald. Maar deze doelstelling wordt waarschijnlijk niet gehaald. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) kwam onlangs op verzoek van minister Melanie Schultz (Infrastructuur) met achttien maatregelen die hieraan zouden kunnen bijdragen. Schultz zei hieruit een „paar verstandige maatregelen te kiezen”.
CDA en PvdA zeiden in februari dat het kabinet meer moet doen om het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen. Het CDA pleitte voor een nationaal commissaris verkeersveiligheid, maar Schultz liet weten daar niets in te zien.