Excuses overheid doen wonderen
Een keer excuses aanbieden als het fout gaat, de burger de regie geven over de eigen gegevens en de normen publiceren waaraan dienstverlening zou moeten voldoen.
Het zou heel wat schelen als de overheid die aanbevelingen eens zou opvolgen, want nu is de burger de bureaucratie goed zat. Dat bleek maandag uit een onderzoek van Stichting Rekenschap in opdracht van Burger@overheid.
Aangifte doen bij de politie wordt door 42 procent van de deelnemers aan het onderzoek gezien als de meest irritante dienst die de overheid levert. Ook lange wachttijden, onhandige openingstijden en te veel formulieren wekken veel ergernis op.
Bijna de helft van de burgers laat zich door de procedures weerhouden van een aangifte voor een klein strafbaar feit, zo blijkt uit het onderzoek dat is gehouden onder meer dan 1400 burgers. Van alle respondenten geeft 87 procent aan eerder geneigd te zijn aangifte te doen van dit soort feiten als dat ook via internet kan.
Om de overlast terug te dringen, zou de overheid bijvoorbeeld normen kunnen publiceren waaraan ze zelf moet voldoen, of de burger een digitale kluis geven waardoor die regie houdt over de eigen gegevens en wie die mag raadplegen. Een andere aanbeveling is burgers laten zien waar een aanvraag in behandeling is, en hoe het ermee staat. Ook simpelweg excuses maken bij fouten helpt.