Binnenland

„Geen poortjes voor scholen Almere maar discipline”

Scholen moeten geen detectiepoortjes en kluisjescontroles invoeren, want kwaad valt nooit helemaal tegen te houden. Dat was maandag de gedeelde conclusie na een debat over veiligheid op scholen in Almere. Een meerderheid was voor aanscherping van de discipline.

ANP
17 February 2004 08:30Gewijzigd op 14 November 2020 00:58

De lokale VVD had de bijeenkomst van maandag georganiseerd. Slechts één lerares vond het echt onveilig op haar basisschool. Plaatsvervangend districtschef A. van Eeden Petermans maakte desondanks bekend dat er de afgelopen drie jaar 116 geweldsincidenten op scholen zijn gemeld bij de politie van Almere. Volgens hem neemt de ernst van de aangiften toe. „Maar schrikbarend is het ook weer niet”, verzekerde hij.

De basisschoollerares wierp vanuit de zaal tegen dat onderwijzers vaak geen aangifte durven te doen uit angst voor wraakacties. De politiechef reageerde dat scholen wel degelijk grenzen moeten stellen, omdat de agressie anders nooit verdwijnt.

Alle aanwezigen waren het erover eens dat geweld op middelbare scholen zich overwegend beperkt tot ruzies tussen leerlingen. Agressie gericht tegen onderwijzers in het basisonderwijs komt meestal van ontevreden vaders of moeders. Een aantal deelnemers pleitte voor gedragsregels voor ouders.

Rode draad in de discussies van maandag waren negen stellingen die de plaatselijke VVD aan ruim 200 Almeerders had voorgelegd. Daarvan vond 43 procent de huidige scholen onveilig. Driekwart weet dat aan een gebrekkige opvoeding, tweederde vindt de scholen bovendien te groot en eenderde van de deelnemers vermoedde dat ook het groeiende aandeel allochtonen invloed heeft.

Van 58 procent van de ondervraagden mag de discipline worden aangescherpt, maar voor schooluniformen en detectiepoortjes voelt de overgrote meerderheid niets.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer