Drie eindtoetsen naar keuze
De 6700 basisscholen die Nederland telt, zijn dit jaar voor het eerst verplicht een eindtoets af te nemen. Ze hebben daarbij de keuze uit drie goedgekeurde testen: Cito, IEP, Route8. Drie leerkrachten van groep 8 over hun ervaringen.
Naam: Jan-Pieter Bakker
Leeftijd: 25
School: De Wartburg, Woudenberg
Eindtoets: Route8
Reden voor deze toets: We willen elke leerling passend onderwijs geven en daar hoort ook een bijbehorende manier van toetsen bij. Bij deze toets wordt elke leerling op zijn/haar eigen niveau getest en worden vragen aangepast aan het niveau. Dat scheelt een hoop stress bij leerlingen die moeite hebben met moeilijke vragen, terwijl leerlingen die meer aankunnen tot het uiterste worden uitgedaagd. Ook duurt de toets slechts 2 tot 3 uur.
Beoordeling: De digitale toets van Route8 verliep vlekkeloos. Vragen werden keurig afgestemd op het niveau van de leerling en na 1 ochtend toetsen was de hele groep klaar. De inhoud dekte per vakgebied goed de lesstof, zodat leerlingen niet voor verrassingen stonden. Ook de uitslag oogt helder en overzichtelijk. Ook mooi is dat er een persoonlijkheidsprofiel wordt gemaakt op basis van daarover beantwoorde vragen.
De eindtoets is voor het eerst verplicht: Het is goed dat de cognitieve kennis door een objectief meetinstrument wordt getoetst. Je moet je echter altijd realiseren dat er heel veel dingen niet getoetst (kunnen) worden met een eindtoets. Daarom moeten de uitslagen altijd in breder perspectief bekeken worden en geen doel op zich worden. De eindtoets kan dus nooit als enig middel een basis vormen voor het advies voor het voortgezet onderwijs. Een leerling is meer dan alleen cognitieve kennis.
De toets verschoof van februari naar april: Een mooi initiatief. Scholen die nog te veel gewicht aan de eindtoets hingen, worden zo gestimuleerd of gedwongen om het schooladvies voorop te zetten in de verwijzingen naar het vo.
De eindtoets in het schooladvies voor het voortgezet onderwijs: Bij ons is al jaren het advies van de school het belangrijkste uitgangspunt. We kennen de leerling al 8 jaar en weten zo met elkaar als team wat het beste past bij de leerling. Natuurlijk is er altijd ruimte voor overleg met ouders over de adviezen van school. Waar nodig in overleg met ouders worden vervolgens de definitieve adviezen vastgesteld.
Naam: A. Casteleijn
Leeftijd: 26
School: Jacobus Koelmanschool, Krimpen aan den IJssel
Eindtoets: Cito
Reden voor deze toets: Als hulpmiddel naast het alreeds gegeven schooladvies. Het geeft daarnaast ook een extra controle of het gegeven advies in de goede richting zit.
Daarnaast geeft het ook inzicht in de leerresultaten van de school.
Beoordeling: Tevreden. Het verschil met vorige jaren is niet groot. De vraagstelling en de vaardigheden die de kinderen moeten beheersen zijn over het algemeen hetzelfde gebleven. Het onderdeel studievaardigheden is nu geïntegreerd. Grammatica en interpunctie zijn twee nieuwe onderdelen die getoetst worden.
De eindtoets is voor het eerst verplicht: Ik kan goed begrijpen dat men door het woord ”verplicht” in een kramp schiet. Toch sta ik positief tegenover de verplichting van de eindtoets zoals staatssecretaris Dekker die heeft geïntroduceerd.
Om tot juiste keuzes en beslissingen te komen moet er simpelweg input zijn. Voor het kind, leerkracht, school en overheid. Die input krijg je, mede, door de eindtoets.
De toets verschoof van februari naar april: Daar sta ik positief tegenover. Op deze manier wordt de onderwijstijd beter benut en wordt de focus langer vastgehouden.
Daarnaast ben ik van mening dat er beter geadviseerd wordt. Verschuilen achter een score gaat niet meer. Er wordt meer geadviseerd vanuit het totale kind.
Door de verplaatsing van de toets is er, naar mijn mening, in het geven van een advies voor de vervolgopleiding een juiste balans gevonden tussen het welbevinden van het kind en de meetbare resultaten.
De eindtoets in het schooladvies voor het voortgezet onderwijs: De toets is voor dit schooladvies minder belangrijk geworden dan hij voorheen was. Op dit moment zijn alle kinderen al aangemeld bij het voortgezet onderwijs, dus het advies is al uitgebracht.
De eindtoets is nu nog meer ”second opinion” geworden. Het advies van de leerkracht van groep 8 voor de niveaukeuze in de vervolgopleiding heeft nu een centrale plaats gekregen.
Naam: Hannie Sonneveld
Leeftijd: 50
School: gereformeerde basisschool Immanuël, Best
Eindtoets: IEP
Reden voor deze toets: Hij past beter bij onze kinderen, is vriendelijker qua uitstraling en gemakkelijker wat betreft het omgaan met materialen dan de andere toetsen. De kinderen mogen in het boekje schrijven. Het zijn gevarieerde opgaven. En de kinderen zien gelijk of ze het antwoord op de goede plek hebben ingevuld. Geen gedoe met antwoordenbladen enzovoorts.
Beoordeling: Vrolijke uitstraling. Vragen variëren van heel makkelijk tot moeilijk. Alle kinderen kunnen een groot deel goed maken. Het zijn twee dagen van toetsen, dus het is ook minder intensief.
De eindtoets is voor het eerst verplicht: Voor ons is de eindtoets een soort second opinion en geen leidraad. Wij hebben de toets niet nodig voor ons advies. Wij nemen hem dus af omdat het moet en niet vanwege de meerwaarde. In het verleden namen we de cito af omdat scholen voor voortgezet onderwijs graag een Cito-score wilden. We zijn er altijd vrij ontspannen mee omgegaan. Het advies stond toch al vast.
De toets verschoof van februari naar april: Omdat wij ons advies belangrijker vinden dan de score van de eindtoets, vinden we dit tijdstip beter.
De eindtoets in het schooladvies voor het voortgezet onderwijs: Voor ons is de eindtoets meer een onderstreping van wat we al wisten dan dat het een belangrijk element is bij het schooladvies. Ons advies baseren we op 8 jaar basisschool en niet op een momentopname van een eindtoets.