Telefoon blijft gaan bij belastingdienst VS
WASHINGTON (ANP). Bezuinigingen en verkeerde prioriteiten bij de Amerikaanse belastingdienst hebben miljoenen mensen tot wanhoop gedreven. Afgelopen maand gaf de hoogste baas al toe dat het droevig gesteld was met de service van de IRS, maar hoe erg het is blijkt nu uit een rapport van een door de Republikeinen geleide commissie in het Huis van Afgevaardigden. Dit belastingseizoen bleef de telefoon letterlijk rinkelen, acht miljoen gesprekken kwamen niet tot stand.
Van degenen wier verbindingen niet automatisch werden verbroken, kreeg slechts 40 procent ook iemand van de IRS aan de telefoon. Daarvoor was wel geduld nodig, veel mensen hingen meer dan dertig minuten in de wacht, verklaarde IRS-baas de John Koskinen woensdag.
Volgens de Republikeinen zijn de problemen terug te voeren op verkeerde budgettaire beslissingen, bonussen voor IRS-medewerkers en te grote uitgaven aan administratieve zaken, schreef The Washington Post woensdag. Er werd tegelijkertijd wel fors bezuinigd op de klantenservice.