AutoRai 2015 slaat nieuwe wegen in
AMSTERDAM. Er heerst een grote eensgezindheid bij de bezoekers van de AutoRAI 2015. De beurs, waarvan de eerste editie in 1895 in het Paleis voor Volksvlijt werd gehouden, komt met een frisse opzet behoorlijk sterk voor de dag.
De Nederlandse auto-importeurs verzochten de organisatie om zuinigheid en dat wordt nu met vlijt doorgevoerd. Grote doeken scheiden de merkenstands, maar brengen tegelijk eenheid en zorgen voor een verzorgde, uniforme uitstraling in de diverse hallen. Op de Fiat Groep na zijn alle merken vertegenwoordigd, van eenvoudig tot zeer exclusief. Vrijwel alle primeurs die vorige maand nog in Genève op de autosalon het levenslicht zagen, zijn nu op de AutoRAI te bewonderen. Dat loopt uiteen van de Mercedes GLE, het los van Citroën geweekte merk DS, Renault Kadjar, de ingrijpend gefacelifte Toyota Avensis, Jaguar XE tot de Skoda Superb en nieuwste McLaren.
De AutoRAI werd donderdag geopend door premier Rutte en duurt tot en met 26 april.
Volop klassiekers
Af en toen stonden op de AutoRAI weleens wat klassieke auto’s. Deze 59e editie nemen youngtimers en oldtimers een behoorlijk dominante positie in. De volledige hal 7 is ermee ingericht. Het is een tijdelijk automuseum geworden van een serieuze omvang. De volledige autohistorie is er vertegenwoordigd, van een primitieve, rijdende ‘tweezitsbank’ van rond 1900 tot en met populaire toppers als de Citroën DS, Renault 4 en Volkswagen Kever. Inspelend op de populariteit van youngtimers toont de AutoRAI ook modellen als de Mercedes 190, Peugeot 205, eerste Renault Espace, Lexus LS400 en de knalgele Volvo 850 T5-R.
Zelf sleutelen
Sleutelaars kunnen hun hart ophalen op de Motorblok Battle, georganiseerd door tv-zender Discovery. Er staat een motorblok van een Citroën 2CV gereed om zo snel als mogelijk uit elkaar gehaald te worden. Deelnemers moeten de krukas in de lucht houden en vervolgens het blok weer helemaal opbouwen. Waarom een motor van een 2CV? De winnaar krijgt als prijs een weekend lang rijden in een Burton-sportwagen, die is gebaseerd op het onderstel van deze Citroën. Aanmelden voor deze wedstrijd is noodzakelijk en kan op yourdiscovery.com/nl/web/autorai. Een Franse ‘specialist’ zette met bokshandschoenen de eerste tijd.
Supercar Paddock
Wie houdt van supersportwagens, is op de stand van het tijdschrift Autovisie op de AutoRAI aan het goede adres. Tien bijzondere modellen staan daar te pronken. Het blad spreekt zelfs van de Supercar Paddock om in racetermen te blijven. Porsche 918 Spider, Lamborghini Aventador, Ferrari F40, Donkervoort GTO en ook twee raceauto’s zullen bij de liefhebber hebber het water in de mond doen lopen. De smakelijke serie superauto’s van Autovisie staat in hal 11.
Fietsen op de AutoRAI
Inderdaad, er staan fietsen op de AutoRAI (hal 2). Heel bijzondere fietsen. Het tweede prototype van de Rat Rod was net voor de start van de tentoonstelling gereed. Op de stand van het nieuwe Nederlandse merk van elektrische fietsen worden diverse onderdelen ten overstaan van het publiek gemaakt. In een industriële setting zijn twee modellen te bewonderen die qua vormgeving doen denken aan de racemotorfietsen uit de pionierstijd. Maar wie aan de rechte stuurhendel draait, hoort niet het klappen van de cilinders, maar komt zoevend op gang tot 45 km/u. Vanaf zo’n 4000 euro is de Rat Rod e-Bike te koop (ratrodebike.com).
InnovationLAB
In hal 3 mogen AutoRAI-bezoekers het InnovationLAB niet voorbij lopen. De Technische Universiteit Eindhoven toont daar samen met de samenwerkende hogescholen voor autotechniek de laatste innovaties op het gebied van autotechniek. Het zal niemand verbazen dat het milieu daarbij een belangrijke rol speelt. Diverse studenten van de genoemde opleidingen leiden standbezoekers graag rond. Deelnemen aan de quiz kan zomaar een tablet als prijs opleveren. Ter aankleding stellen Renault en Opel conceptauto’s ter beschikking waaraan Nederlandse ontwerpers hebben gewerkt. Hoogstaande autotechniek dus van de lage landen.