Smart forfour biedt verbazingwekkend veel ruimte
Smart staat voor compact. Voor geinig en kleurrijk. Voor pizzakoeriers en rijdende reclamezuilen. Voor tweezitters en driecilinders. En voor glazen torens vol auto’s. Met de Roadster liet smart reeds zien dat het ook andere smaken in de aanbieding heeft. De komst van de nieuwe forfour bevestigt opnieuw dat smart volwassen is geworden.
Smart ontsproot ooit aan de creatieve geest van Nicolas Hayek, de man achter de hippe Zwitserse horlogemaker Swatch. Hayek vond voor de realisatie van zijn plannen onderdak bij DaimlerChrysler, die wel brood zag in zijn ideeën. Aanvankelijk bezat Swatch een minderheidsbelang in smart, maar na de moeizame start van het merk stelde Swatch alsnog vast dat een schoenmaker zich beter bij zijn leest kan houden. De productie van horloges bleek andere business dan de productie van auto’s. Het varen van een onafhankelijke koers in een verzadigde markt was geen garantie voor een succesvolle samenwerking. DaimlerChrysler nam het belang van Swatch over en besloot tot verbreding van het productaanbod.
De smart forfour is het bewijs dat auto’s maken ook anders kan. Het ding lijkt op geen enkele andere auto. Behalve op een smart dan. En dat is maar goed ook, want er zijn enorme investeringen gedaan in de opbouw van smart als merk. Behalve het opzienbare distributieconcept met de in het oog springende smart centers kenmerken de kek ogende smarts van het eerste uur zich door de zogenaamde Tridion veiligheidscel en de in contrastkleur gespoten bodypanelen. De Tridion veiligheidscel was destijds noodzakelijk om de compacte smart city coupé aan dezelfde veiligheidsstandaard te laten beantwoorden als een grotere, traditionele personenwagen. Hoewel smart nu in omvang is toegenomen tot een serieuze personenwagen met vier zitplaatsen, hebben de designers toch vastgehouden aan de Tridion veiligheidscel. Omdat hij zo kenmerkend is voor smart.
Een hit
Smart koos Rome om de nieuwe forfour voor te stellen aan de internationale pers. Niet verwonderlijk, want in de Italiaanse hoofdstad met zijn chaotische verkeerstaferelen zijn de compacte auto’s van smart een hit. De eerste ritten met de bij het Limburgse NedCar geproduceerde nieuweling zijn veelbelovend. De smart combineert sportieve rijeigenschappen met een aangenaam veercomfort. De auto voelt met de zwaardere krachtbronnen levendig aan en stuurt opvallend prettig. Verder is positief dat de auto daadwerkelijk geschikt is voor meer dan twee personen. De hoeveelheid ruimte is verbazingwekkend. Achterin kunnen twee volwassen prima plaatsnemen. Met dank aan de verschuifbare achterbank.
De nieuwe smart forfour is in eerste instantie leverbaar met een 75 pk sterke 1,1 driecilinder benzinemotor en met twee viercilinders van 1,3 en 1,5 liter die goed zijn voor respectievelijk 95 en 109 pk. Dit najaar volgen twee direct ingespoten driecilinder turbodiesels van 1,5 liter die 68 en 95 pk via de voorwielen op het wegdek brengen. De eerste testritten die met de smart forfour 1.5 werden gemaakt, maken duidelijk dat de snelste forfour in geen geval een gebrek aan vermogen verweten kan worden. In combinatie met het aangenaam lage gewicht zorgt deze krachtbron voor aansprekende prestaties.
Daarvoor moet wel betaald worden, want een echte prijskraker is de nieuweling niet. De Forfour 1.1 wisselt vanaf 13.900 euro van eigenaar. Een Forfour 1.3 kost 17.495 euro terwijl de Forfour 1.5 minimaal 18.890 euro moet opbrengen. Voor die bedragen is de auto wel voorzien van ESP en vier airbags.
Een zwarte
Snelle beslissers kunnen een prijsvoordeel in de wacht slepen. De smart forfour blackbasic komt in een gelimiteerde editie van 3000 stuks op de markt. Net als ooit de roemruchte T-Ford zijn alle kleuren mogelijk, als ze maar zwart zijn. Deze forfour wordt geleverd met zwarte bodypanelen en een zwarte Tridion veiligheidscel. De enige opties zijn een radio en airco. Maar voor 13.900 euro heb je dan wel een smart forfour. Een zwarte.