Na bijna honderd jaar valt het doek
UTRECHT. En wéér dreigt een grote modeketen de deuren te moeten sluiten. De Etam Groep, eigenaar van 200 modewinkels van Miss Etam en Promiss, heeft uitstel van betaling aangevraagd. „Als zó’n gewaardeerd bedrijf het niet redt, dan vrees je voor andere formules.”
In 1923 opende de eerste Etamwinkel in Amsterdam zijn deuren, maar bijna honderd jaar later lijkt een sluiting van de inmiddels 200 filialen (140 van Miss Etam en 60 van Promiss) dichtbij. Zo’n 2000 werknemers houden de komende dagen hun hart vast nu het bedrijf in surseance verkeert.
Het ging al een tijdje slecht met Etam. De verkopen lopen terug en het bedrijf lijdt al jaren verlies.
Het is het gevolg van de toegenomen druk op de Nederlandse moderetailmarkt en de sterke opkomst van de verkoop via internet die Etam de das om lijkt te doen. In een verklaring stelt het bedrijf dat het er niet in is geslaagd, ook niet na twee forse reorganisaties op rij, om zich aan deze nieuwe marktomstandigheden aan te passen.
Etam stond tot begin dit jaar onder leiding van John van der Ent. Die is sinds vorige maand de nieuwe topman van warenhuisketen V&D, die op zijn beurt ook in zwaar weer is beland.
De nieuwe interim-directie van Etam Groep zegt zich te zullen „inspannen voor het vinden van een passende oplossing waarmee een bestendige toekomst voor Etam Groep kan worden gerealiseerd.” In andere woorden: wie weet komt er nog een doorstart.
Ook vakbond CNV houdt er rekening mee dat Etam onder de vleugels van een nieuwe eigenaar zo’n doorstart gaat maken. Er zou zelfs belangstelling zijn voor een eventuele overname, al dan niet in een fors afgeslankte vorm.
Bij zo’n doorstart zet de vakbond in op behoud van werk en arbeidsvoorwaarden, zegt CNV-bestuurder Martijn den Heijer, die het een veeg teken vindt dat Etam het niet volhoudt in de retailmarkt. „Miss Etam wint al jaren op rij consumentenprijzen. Ook op internetgebied timmert het concern goed aan de weg. Als zo’n gewaardeerd bedrijf het dan niet meer redt, dan vrees je voor andere formules.”
Het lijkt er volgens hem op dat prijs steeds meer de bepalende factor wordt in een strijd die internationale winkels als H&M, Zara en Primark lijken te winnen. „In die zin ligt de crisis nog steeds niet achter ons.”
Een historie van meer dan negentig jaar heeft de Etam Groep dus al. Nog steeds is de keten in handen van oprichtersfamilie Korijn.
In de beginjaren bestaat de collectie van Etam vooral uit dameskousen. Later komen er meer filialen. In 1970 verandert de keten de naam in Miss Etam, om zich meer te richten op een jongere doelgroep.
Promiss bestaat sinds 1994 en richt zich op de „stijlvolle en actieve Nederlandse vrouw.”
De keten won ook driemaal achtereen de GfK Fashion Award voor de beste damesmodewinkel, waarbij door 10.000 consumenten een beoordeling wordt gegeven voor assortiment, personeel, prijsstelling en winkeluitstraling.
Toch stellen modekenners dat de keten modieuze vrouwen de afgelopen jaren steeds minder wist aan te spreken en zodoende een wat bleker profiel kreeg. „Miss Etam staat toch vooral voor een oude bekende die leuke dingetjes heeft. Maar nu zijn er veel meer zaken met leuke dingen en dan voor veel minder geld”, stelt modeconsultant Mary-Lou Witmer vrijdag in het FD.