In 2014 meer klachten bij ombudsman Rotterdam
ROTTERDAM (ANP). Bij de ombudsman in Rotterdam zijn niet eerder zoveel klachten binnengekomen over de aanvraag van bijstandsuitkeringen als in 2014. Mede daardoor steeg het totaal aantal klachten vorig jaar naar 3685, bijna een kwart meer dan in 2013. Toen kwamen er nog bijna 3000 klachten binnen.
Dat staat in het jaarverslag van de ombudsman Rotterdam over 2014. Ongeveer één op de drie klachten ging over de sociale dienst. Hoewel het aantal klachten in het eerste kwartaal van 2015 over de dienst nog steeds hoog is, daalde wel het aantal klachten over het niet uitbetalen van voorschotten. Daardoor kwamen mensen in het verleden vaak in ernstige problemen.
Eind 2013 luidde de gemeentelijke ombudsman de noodklok over de behandeling van bijstandsuitkeringen in Rotterdam. De gevolgen voor mensen die een beroep deden op bijstand waren vaak groot, stelde de ombudsman toen: „Dreigende huisuitzetting, afsluiting van gas, water en licht, toenemende schulden en incassobureau’s aan de deur. Mensen moesten soms erg lang wachten op de beslissing op hun aanvraag, zonder dat de gemeente het wettelijk verplichte voorschot uitkeerde.”
Hoewel het volgens de ombudsman aanvankelijk veel te lang duurde voordat er verbeteringen kwamen, zijn die er wel gekomen. Zo werd er onder andere meer personeel ingezet. „Nu gaat het beter. Er komen nauwelijks nog klachten binnen over het uitblijven van voorschotten.”