NPO zet mes in programmasites
HILVERSUM (ANP). Publieke omroepen moeten het aantal websites rond programma’s in 2016 drastisch terugbrengen. De NPO stelt voor websites te schappen als ze minder dan 100.000 bezoekers per maand trekken.
Directeur televisie Frans Klein van de NPO zei woensdag dat de omroepen momenteel ongeveer honderd van de zeshonderd websites actief bijhouden en verversen, waarop onder meer de programma’s versnipperd zijn terug te kijken. Daar blijven er vijftig van over.
Websites die mogen blijven zijn van de consumentenprogramma’s Kassa, Radar en de kennisquiz De Slimste Mens, omdat ze veel publiek trekken en erg interactief zijn. De NPO wil versnippering voorkomen. „Wat we niet willen is op twintig terreinen een NPO gemist-dienst introduceren. Dat gaan we beter ordenen”, zei Klein. „Sites die alleen herhalen wat er eerder te zien was, voegen niets toe”, zei Shula Rijxman, lid van de Raad van Bestuur.
De nieuwe strategie heeft ook gevolgen voor themaportals, zoals NPOGeschiedenis. Onderzocht wordt of deze portal bijvoorbeeld onder de website van het programma Andere Tijden kan hangen.
Klein maakte eveneens bekend dat de talkshow Pauw van de VARA na de zomer een vervolg krijgt op NPO 1, omdat de kijkcijfers sinds de start van het latenightprogramma gestaag zijn gegroeid naar ruim 700.000 kijkers.