„Aegon misleidde Sprintplan-klanten niet”
AMSTERDAM (ANP). Verzekeraar Aegon heeft klanten die het aandelenleaseproduct Sprintplan kochten niet misleid, maar is wel tekortgeschoten in zijn zorgplicht. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam dinsdag bepaald.
Het hof is tot dit oordeel gekomen in een al jaren lopende rechtszaak die de Vereniging Consument & Geldzaken tegen Aegon had aangespannen. De belangenclub komt op voor gedupeerde Sprintplanklanten.
Aegon had de betrokken beleggers moeten waarschuwen voor een mogelijke restschuld en had vooraf informatie moeten inwinnen over hun financiële positie. Door dit te verzuimen handelde het concern onrechtmatig tegen de beleggers die schade leden.
Al eerder kwam de rechter in een vergelijkbare procedure over Sprintplan tot het oordeel dat Aegon zijn zorgplicht had geschonden en daarmee onrechtmatig had gehandeld.
De Vereniging Consument & Geldzaken probeerde het hof ook misleiding door Aegon te laten vaststellen en de verzekeraar daarmee extra aansprakelijk te maken voor de door Sprintplan-deelnemers geleden schade. Dat is niet gelukt.
Volgens het hof is de „eventuele verplichting van Aegon tot schadevergoeding” afhankelijk van de individuele omstandigheden van de deelnemers en kan die uiteindelijk alleen in afzonderlijke procedures worden vastgesteld.
De belangenvereniging reageerde teleurgesteld op de uitspraak en kondigde aan in cassatie te gaan bij de Hoge Raad. Een uitspraak in het voordeel van de vereniging had volgens de woordvoerder een collectieve oplossing kunnen brengen voor de tientallen miljoenen schade die gedupeerde beleggers hebben geleden.
Bij aandelenleaseproducten als Sprintplan lenen mensen geld om in aandelen te beleggen. De constructie was populair in de jaren voor het uiteenspatten van de internetzeepbel in 2000. Toen daalden de koersen, met als gevolg dat tienduizenden beleggers soms aanzienlijke bedragen kwijtraakten.