Giethoorn slecht taalbarrière voor Chinese toeristen
GIETHOORN. Informatie over buslijn 70 van Steenwijk naar Giethoorn is vanaf deze week ook in het Chinees te lezen. De duizenden Chinese toeristen die hun oog in toenemende mate op Giethoorn laten vallen, kunnen zelfs een ov-dagkaart voor de hele regio in de eigen taal kopen. In de bushokjes kunnen ze dan in het Chinees lezen hoe ze op hun bestemming komen.
„We zijn een van de eerste vervoersmaatschappijen in Europa die dit doen. In Nederland bestaat dit nog niet”, aldus commercieel directeur Eric van Eijndhoven van Connexxion. De nieuwe dagkaart werd gistermiddag in het waterdorp geïntroduceerd. „Daarmee kun je ook naar Zwolle, Staphorst of Batavia Stad.” „Er is voor Chinese toeristen meer te halen in Overijssel”, voegde Overijssels gedeputeerde en voormalig CDA-Kamerlid Van Hijum daar aan toe.
Giethoorn veroverde recent een plek op het mondiale monopolyspel, mede door een groot aantal stemmen van Chinese toeristen. In het dorp spelen ze handig in op deze Giethoornhausse. Zo heeft Gabriëlla Esselbrugge van restaurant ”De Dames van De Jonge” al menukaarten in het Chinees en liggen de stokjes naast de vorken, lepels en messen. „Wij slechten hier de taalbarrière.”
Niet voor niets zochten de Gieterse ondernemers zelf contact met Connexxion. „De bereikbaarheid vormde zo langzamerhand toch een probleem”, aldus Esselbrugge. Er hangt nog een bezuiniging op het openbaar vervoer in Overijssel boven de markt. „Die komt van het Rijk, maar wij blijven lobbyen om die terug te draaien”, beloofde Van Hijum.
In het dorp, dat ook wel Hollands-Venetië wordt genoemd, zien ze dagelijks vele Chinezen komen. Ook op regenachtige en winderige dagen zoals deze week struinen de Aziaten langs de grachten. Volgens Rhoda van Eeden van de vereniging Giethoorn Onderneemt komen de Aziaten vooral in het voor- en naseizoen. „Dit is voor ons dé manier om het seizoen te verlengen. Per jaar komen er 200.000 Chinezen naar Nederland, tienduizenden van hen komen via Steenwijk naar Giethoorn”, aldus Van Eeden. „Steenwijk is de poort voor dit belevingsgebied, maar dan moet lijn 70 er wel zijn.”
Karlijn Eduard van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen denkt zelfs dat het aantal Chinezen in 2020 al is opgelopen tot 800.000. „Daarom zetten wij in op toeristische spreiding, we gaan ook de minder bekende plekken onder de aandacht brengen. We willen Nederland positioneren als een metropool en voeren campagnes om ook de mooie regio’s te laten zien. Een van de uitdagingen is het openbaar vervoer.” Wat nu in de kop van Overijssel gebeurt, kan volgens Karlijn Eduard wel eens de voorbode zijn voor de rest van Nederland. Er is in 2016 5 miljoen euro nodig om de minder bekende plekken te promoten. „Wij willen hierin investeren en zien de regio’s niet als laaghangend fruit”, verzekert ze.