Politiek

Weinig klachten over 144-meldingen dierenleed

DEN HAAG (ANP). Het meldnummer 144 voor dierenleed heeft vorig jaar 116.000 telefoontjes binnengekregen. Daarvan zijn er bijna 100.000 beantwoord. Slechts twaalf mensen hebben een klacht ingediend over het functioneren van het meldnummer.

3 April 2015 13:52Gewijzigd op 15 November 2020 17:55

Minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie meldde dat vrijdag aan de Tweede Kamer. Die had om opheldering gevraagd over een enquête waaruit bleek dat er vaak niets wordt gedaan met de meldingen op 144.

De minister stelt dat de meldingen over dierenleed zoals afgesproken worden doorgezet naar de politie, de voedselwaakhond NVWA, de dierenbescherming, de brandweer of de dierenambulances. Die zijn verantwoordelijk voor het vervolg. Burgers kunnen daar klagen als ze menen dat er niets wordt gedaan met hun melding.

Van de 500 dierenagenten die een aantal jaren geleden werden aangesteld, zijn er nu 160 over. Zij zijn er niet fulltime mee bezig maar hebben een taakaccent. De Kamer wilde meer agenten beschikbaar hebben voor het gewone politiewerk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer