EO-directeur Lock: Lijden, sterven en opstanding van Jezus dramatisch en kostbaar
HILVERSUM (ANP). Het rechtstreekse verslag van The Passion op NPO 1 is donderdagavond gevolgd door ruim 3,5 miljoen tv-kijkers. Het is daarmee het best bekeken tv-programma van de dag, meldde de Stichting KijkOnderzoek (SKO) vrijdag. Het muziekspektakel over het lijdensverhaal van Jezus werd voor de vijfde keer uitgevoerd en was voor het eerst ook integraal te volgen via NPO Radio 2.
„Het verhaal van Jezus bereikte opnieuw een miljoenenpubliek en daar ben ik ontzettend dankbaar voor. Zijn lijden, sterven en opstanding was dramatisch en kostbaar”, zei directeur Arjan Lock van de EO, die het evenement samen met de KRO uitzond. „Een verhaal dat nooit is uitverteld. Juist daarom begonnen we vijf jaar geleden in Gouda met The Passion.”
The Passion kwam dit keer vanuit Enschede en trok ongeveer 20.000 bezoekers, net zo veel als vorig jaar in Groningen. De tocht begon in de wijk Roombeek, waar vijftien jaar geleden de vuurwerkramp plaatsvond. Het publiek stond langs de route van de kruisweg en op het Hendrik Jan van Heekplein waar de uitvoering was.
De afgelopen jaren groeide het evenement op Witte Donderdag uit tot een echte kijkcijferhit. De eerste keer keken er bijna een miljoen mensen, vorig jaar 3,2 miljoen en dit keer waren er 3.574.000 tv-kijkers. Ruim 136.000 mensen liepen de kruistocht virtueel mee via internet, aldus een woordvoerster van de EO. Op Twitter was The Passion donderdagavond trending topic.