SNS Bank wil simpele bank zijn
UTRECHT (ANP). SNS Bank mikt op een toekomst als een simpele bank voor consumenten. Dat zei de bestuursvoorzitter van het genationaliseerde financiële bedrijf, Gerard van Olphen, donderdag in een toelichting op de jaarcijfers.
SNS Bank maakt nu nog deel uit van SNS Reaal. Die groep wordt later dit jaar ontmanteld, als de verkoop van de verzekeringsonderdelen is afgerond. SNS Bank blijft dan in handen van de Staat, die vervolgens zal bepalen hoe de toekomst van de bank eruit ziet.
Van Olphen wilde niet vooruitlopen op dat politieke besluit. Hij pleitte er echter wel voor dat SNS de kans krijgt „zijn dna” als nutsbank terug te vinden. „Met SNS heb je een bank die al bijna tweehonderd jaar die rol vervult. We zijn kort van het pad afgedwaald, maar het zou mooi zijn als we de ruimte krijgen om opnieuw een echte retailbank te worden. De toekomst zal het leren.”
De SNS-topman ging niet specifiek in op de discussie over de beloningen bij mede-staatsbank ABN AMRO. Hij gaf wel aan dat het bonusplafond bij SNS niet wordt gecompenseerd door bestuurders een hoger vast salaris te geven. Daarnaast zijn er over 2014 geen bonussen uitgekeerd aan bestuurders.
SNS lijkt te profiteren van de ophef rond ABN, via de toestroom van nieuwe klanten. Vorige week verwelkomde het bankbedrijf zo’n 2000 nieuwe rekeninghouders. Daarvan koos ruim de helft voor ASN Bank, het dochterbedrijf van SNS dat zich als duurzame bank profileert.
De aanwas zou groter kunnen zijn als het in Nederland eenvoudiger was om van bank te wisselen, denkt Van Olphen. „Nu stappen relatief weinig mensen over, omdat het behoorlijk ingewikkeld is. Het zou net zo makkelijk moeten zijn als het wisselen van een telefoonaanbieder, maar het is met de invoering van IBAN alleen maar moeilijker geworden.”
Van Olphen wees er daarbij op dat alleen in Nederland de naam van de bank is opgenomen in het IBAN-nummer van een rekeninghouder.