Luchtvaart wil zeker zijn over inzittenden
AMSTERDAM (ANP). Als een vliegtuig neerstort, wil een luchtvaartmaatschappij 100 procent zeker weten wie er aan boord waren, voordat die informatie openbaar wordt. Vandaar dat het, zoals nu met de vliegramp in Frankrijk, lang kan duren voordat de passagierslijst bekend wordt gemaakt.
Het opstellen van de passagierslijst is de verantwoordelijkheid van de maatschappij die de vlucht uitvoert. In het geval van de crash in de Franse Alpen is dat dus Germanwings. Een andere maatschappij die een zogenoemde carrierdeal heeft, verkoopt wel tickets voor die vlucht, maar is niet verantwoordelijk voor de passagierslijst.
Pas na de controle aan de gate is bekend wie er ook echt een toestel is ingestapt. Passagiers kunnen hun vlucht missen, bewust niet opstappen of toch op het laatste moment meevliegen omdat er plekje vrij is gekomen. Al die onzekerheden maken dat er een hoop tijd gaat zitten in het controleren van alle gegevens. Fouten moeten te allen tijden worden voorkomen.
Ook het bekendmaken van de nationaliteit van de inzittenden is een heikel punt. Als daar later aanpassingen in moeten worden gemaakt, kan dat leiden tot speculatie. Het kan zo zijn dat iemand een dubbele nationaliteit heeft, waardoor hij kan reizen op één paspoort en ook burger is van een ander land.
In het geval van Germanwings vlogen de passagiers bovendien binnen het zogenoemde Schengengebied, waarin vrij verkeer van mensen is. „Er is geen verplichting om reisdocumenten te laten zien, van overheidswege is er geen controle”, aldus de marechaussee, die geen rol speelt bij het opstellen van de passagierslijst. De luchtvaartmaatschappij controleert wel altijd of degene die incheckt, ook echt is wie hij zegt te zijn.
Ook het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft geen actieve rol bij het opstellen van de passagierslijst. Dat houdt contact met de autoriteiten in de betrokken landen en de luchtvaartmaatschappij en verleent consulaire hulp waar dat nodig is, aldus een woordvoerder.