EU geeft Air France en KLM groen licht
Air France en KLM kunnen verder werken aan de verwezenlijking van hun plannen tot een samengaan. De Europese Commissie en de mededingingsautoriteiten in de Verenigde Staten hebben dinsdag groen licht gegeven.
KLM-president Van Wijk spreekt in een reactie van „een belangrijke stap op weg naar de afronding van de procedure.” Topman Spinetta van de Franse onderneming laat weten dat de geplande aandelenruil volgende maand zijn beslag zal krijgen. Daarmee wordt de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa gevormd.
Europees commissaris Monti, die tot taak heeft een eerlijke concurrentie te bevorderen en monopolieposities te verhinderen, verbindt wel voorwaarden aan de toestemming. Het nieuwe concern moet 94 dagelijkse start- en landingsrechten, zogenaamde slots, inleveren. Beide partijen zeggen toe hieraan te zullen voldoen. Het verschaft de overige bedrijven in de betrokken sector ruimte voor extra vluchten. Zij hadden in Brussel geklaagd over de dominante rol die de Frans-Nederlandse gigant op de markt dreigt te gaan spelen.
De beperkingen betreffen een veertiental routes tussen Schiphol en een aantal locaties in Frankrijk en Italië en enkele transatlantische trajecten vanuit Amsterdam en Parijs, onder meer naar New York, Atlanta en Lagos. Italië verschijnt hierbij in beeld omdat mogelijk ook Alitalia aansluit bij de combinatie. Hierover vindt al langere tijd overleg plaats.
Air France en KLM hebben Monti verder beloofd dat ze de passagier voor reizen waarbij ze nauwelijks concurrentie ondervinden geen te hoge prijzen zullen laten betalen. De regeringen van Frankrijk en Nederland van hun kant zijn bereid andere maatschappijen „een eerlijke kans” te geven op landingsrechten voor vluchten van, naar en tussen hun hoofdsteden.
Verder zullen beide concerns meewerken aan de promotie van gecombineerd retourvervoer tussen Parijs en Amsterdam per spoor en per vliegtuig. De hogesnelheidslijn (Thalys) biedt bijvoorbeeld voor zakenmensen interessante mogelijkheden op dit punt.
Volgens Monti pakt de fusie -gezien het verschil in omvang betreft het eigenlijk een overname- gunstig uit voor de consument. De bedrijven vullen elkaar aan en dus bieden zij hun klanten een ruimere keus. Ze hebben weinig overlappende routes. Air France richt zich vooral op Zuid-Europa en Afrika, bij KLM valt het accent op Noord-Europa, de VS en het Verre Oosten.
Van Wijk meldde dinsdag als eerste dat ook de autoriteiten in de VS akkoord zijn gegaan met de plannen. Hij deelde mee dat het Amerikaanse ministerie van Justitie geen behoefte heeft aan een tweede fase in het onderzoek naar de voorgenomen transactie. Dit werd later vanuit Washington bevestigd. De Amerikanen maken evenmin bezwaar tegen het toetreden van KLM-partners Northwest en Continental tot de SkyTeam-alliantie, het samenwerkingsverband waartoe Air France en Delta behoren.
De nieuwe vennootschap krijgt gestalte door het oprichten van een houdstermaatschappij met daaronder twee werkmaatschappijen. Die behouden hun eigen merknaam en hun huidige nationale identiteit. Air France verwerft een belang van 37 procent in de holding, KLM neemt genoegen met 19 procent. De Franse staat vermindert zijn zeggenschap van 54 naar 44 procent.
Het wachten is nu nog op het fiat van de aandeelhouders. Dat lijkt echter een formaliteit.