Binnenland

Bruine vloot dreigt Kampen met vertrek

KAMPEN. Schippers van de bruine vloot, een groep van ruim veertig historische schepen, dreigen Kampen de rug toe te keren vanwege te hoge kadegelden in de winterperiode en te hoge kosten voor het afvoeren van afval. De gemeente ziet niets in verlaging van de tarieven.

Michiel Satink
20 March 2015 17:00Gewijzigd op 15 November 2020 17:32
Schippers van de bruine vloot dreigen Kampen de rug toe te keren vanwege de hoge ligkosten. Kampen zegt echter dat de omliggende gemeenten Elburg en Zwartewaterland veel hogere tarieven hebben. beeld ANP
Schippers van de bruine vloot dreigen Kampen de rug toe te keren vanwege de hoge ligkosten. Kampen zegt echter dat de omliggende gemeenten Elburg en Zwartewaterland veel hogere tarieven hebben. beeld ANP

Langs de IJsselkade in Kampen maakt de bruine vloot zich op voor een nieuw vaarseizoen. In een van de masten wordt een zeil opgebonden. Van een ander schip klinkt het geluid van een schuurmachine. Iets verderop werken enkele personen in de machinekamer van een schip.

Wilfred Spaargaren loopt met een bundel touw over het dek van zijn Sudwester. Zo gaat het hier al jaren: van april tot en met oktober varen de schepen af en aan met gasten. Daarna liggen de vaartuigen enkele maanden aan de kade om klaar te worden gemaakt voor het volgende jaar. Het betekent dat de schippers een halfjaar lang kosten maken. Eind vorig jaar zat een delegatie van de schippers met twee wethouders om de tafel om hun probleem te bespreken. Ze betalen zo’n 200 euro per maand in een periode dat de ondernemers amper verdienen. Het afvoeren van afval kost ook nog eens veel geld.

Tijd om de tarieven naar beneden bij te stellen, zegt Wilfred Spaargaren, woordvoerder namens de bruine vloot in Kampen. Afgelopen winter hadden enkele schippers al elders hun thuishaven. „Eén schipper vertrok naar Zwartsluis, een ander naar Enkhuizen. Daar liggen ze goedkoper.” Volgens Spaargaren zijn de kosten in de winterperiode niet langer op te brengen. „Als er niets verandert, lig ik hier komende winter niet meer. En zeker twee andere schippers evenmin.” Hij kreeg al een aanbod van een nabijgelegen gemeente om daar voor 150 euro te liggen. „Dat is dus niet het bedrag per maand, maar voor het hele winterseizoen.”

Het college van burgemeester en wethouders liet onderzoeken of de kadegelden in Kampen zo hoog zijn. De gemeente vergeleek haar tarieven met die van Elburg en Zwartewaterland. In beide gemeenten zijn schippers van de bruine vloot duurder uit. Voor een vergelijkbaar schip betalen schippers in Elburg 268 euro per maand en in Zwartewaterland zelfs 700 euro, stelt wethouder Ekker. Van een verlaging van het tarief in Kampen is geen sprake, zo blijkt uit ambtelijke stukken.

„Er wordt gesuggereerd dat we niet goedkoop zijn”, aldus Ekker. Uit deze cijfers blijkt dus dat Kampen goedkoper is, zegt hij. Toch is hij bereid in gesprek te gaan. „Als ze kunnen aantonen dat het elders goedkoper is, dan is het opnieuw bespreekbaar. Dan kunnen we de gemeenteraad voorhouden dat er concurrentie op de markt is.” Behoud van de bruine vloot is belangrijk voor Kampen, zegt de wethouder. Maar je moet het niet overdrijven, zegt hij. „Kampen gaat niet ten onder aan een lege kade. We zien de meerwaarde, maar niet voor elke prijs.” Als een vertrek van schippers toch dreigt, „dan ga ik ervan uit dat praten geen zin meer heeft. Zo ver is het nog niet.”

Een kleine tegemoetkoming deed de gemeente al wel. Om de schepen in de winter mooi aan te lichten, stelt een stichting 2500 euro beschikbaar en draagt de gemeente jaarlijks nog eens 4500 euro bij. Spaargaren zegt desgevraagd de uitnodiging tot gesprek te accepteren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer