Forum bepleit doorstart hulplijn voor allochtonen
Het instituut voor multiculturele ontwikkeling Forum wil dat de landelijke telefoondienst voor allochtonen Fona weer gaat functioneren. De gratis hulplijn is sinds september uit de lucht, omdat de overheid geen subsidie meer aan het project gaf.
Maar directeur S. Harchaoui van Forum is voorstander van het voortbestaan van Fona en zal zich inzetten voor een doorstart van de telefoondienst. Hij kondigde dat woensdag in Den Haag aan bij de presentatie van een boekje over de ervaringen met de hulplijn, die sinds juli 2001 bereikbaar was. Harchaoui zou het onverstandig vinden om Fona niet voort te zetten, omdat de emancipatie van allochtone vrouwen nog steeds een achterstand vertoont.
Uit onderzoek blijkt dat juist allochtone vrouwen de grootste groep bellers vormden. In een uitvoeringsplan over emancipatie en integratie dat Forum in opdracht van de overheid opstelt, krijgt Fona ook een plek toebedeeld. Dat plan moet binnen enkele maanden in de praktijk worden gebracht, aldus Harchaoui.
De medewerkers van Fona voerden tussen juli 2001 en juli 2003 in totaal 3600 gesprekken. Ruim de helft van de bellers bestond uit allochtonen en bijna 40 procent uit professionele hulpverleners. De hulplijn richt zich vooral op Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen/Arubanen tussen de 25 en 40 jaar. Turken en Marokkanen maakten er het meeste gebruik van (39 en 32 procent), Surinamers en Antillianen amper (beiden 3 procent).
De oorzaak van dat grote verschil is niet onderzocht. Maar de auteurs van het boekje vermoeden dat bellers van Surinaamse en Antilliaans/Arubaanse achtergrond zich niet aangesproken voelen door het begrip allochtoon. Het merendeel van de allochtone bellers was vrouw (68 procent). De meeste vragen die de hulplijn van het publiek binnen kreeg, gingen over gezondheid, opvoeding en onderwijs.
Als Fona alsnog voldoende geld ontvangt om het werk te kunnen voortzetten, zou het volgens de betrokkenen goed zijn als mensen ook na kantoortijden en mobiel kunnen bellen. De verruiming van de openingstijden brengt wel extra kosten met zich mee. Ook moet worden bekeken of het zinvol is een website voor Fona te openen, aldus de auteurs.
Fona is destijds opgezet door het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie, het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn en TeleTrust, een stichting die telefonische hulpdiensten verzorgt. Fona moest het gat vullen dat de autochtone hulpverlening laat vallen.