Drentse proef met veiliger berm geslaagd
Als de berm met grasbetontegels wordt verhard, leidt dat tot 20 procent minder verkeersslachtoffers. Dat blijkt uit een proef van de provincie Drenthe op de Drentse Mondenweg tussen Valthermond en 2e Exloërmond. De provincie heeft de resultaten dinsdag bekendgemaakt.
In april 2002 zijn langs de provinciale weg acht proefvakken aangelegd met verschillende vormen van bermverharding. Aanleiding was het toenemende aantal ongelukken. Auto’s raken van de weg, belanden in de berm en slippen. Uit het onderzoek blijkt dat de zogeheten graspastegel en de nokkentoptegel (grasbetontegel) de hoogste veiligheidsscore hebben.
Grasbetontegels hebben forse ribbels aan de bovenzijde. Die komen haaks op de weg te liggen. De automobilist die er met één of twee wielen op komt, hoort dat meteen en heeft door de ribbels voldoende houvast om op de weg terug te kunnen keren. De tegels worden niet glad, er zitten gaten in waar het water doorheen kan. Ook kan er gras doorheen groeien, zodat het toch lijkt of er een echte berm naast de weg ligt.
De graspastegel en de nokkentoptegel zijn bijna identiek, het enige verschil is de afmeting. De nokkentoptegel is 40 bij 40 bij 12 centimeter en de graspastegel 40 bij 60 bij 12 centimeter. De laatste is daardoor in aanleg goedkoper. Een strook van 50 meter bij 40 centimeter kost bij graspastegels 11.000 euro en bij nokkentoptegels 13.000 euro.