Consumenten prioriteit voor Philips
Het behalen van „algehele winstgevendheid” bij de Consumentenelektronica is voor Philips dit jaar een topprioriteit. Het elektronicaconcern meldde dit vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers.
Met het oog op dit doel, dat te realiseren valt als de markt in de Verenigde Staten verder aantrekt, heeft Philips een bedrijfsvernieuwingsprogramma voor de divisie Consumentenelektronica opgezet. Dit beoogt het kostenniveau vóór eind 2005 met een extra bedrag van 400 miljoen euro te verlagen. De lasten voor herstructurering zullen dit jaar waarschijnlijk 150 miljoen euro bedragen.
Een belangrijke ontwikkeling is de sterke vraag naar innovatieve producten, zoals mobiele telefoons en settop-boxen. Met name tv’s met een plat beeldscherm zijn gewild. Philips is van plan versneld op lcd’s over te schakelen. In 2003 vervaardigde de Zuid-Koreaanse joint venture LG.Philips LCD 2 miljoen beeldschermen per kwartaal. In vergelijking met dezelfde periode over 2002 verdubbelde de omzet.
De structurele overcapaciteit in de productie van gewone beeldschermen noodzaakt de joint venture LG.Philips Displays daarentegen tot verdere herstructurering. Kleisterlee: „Iedere keer dat ik een krant opensla, zie ik een nieuwe speler op de markt voor lcd’s.”
Door deze verschuiving moest Philips in het vierde kwartaal impairment-lasten nemen van 393 miljoen euro wegens afwaardering van een aantal fabrieken.
Bij de divisie Huishoudelijke Apparaten spreekt Philips van een „succesvolle introductie” van de Intellicare, een stoomstrijkijzer met elektronische intelligentie. In april volgt de Perfective, een samen met Unilever ontwikkeld strijkijzer. Het samen met koffieproducent Douwe Egberts ontworpen koffiezetapparaat Senseo heeft inmiddels in Nederland een marktaandeel van 70 procent veroverd en in Duitsland een marktaandeel van 40 procent. Ook bij de divisie Licht ligt de nadruk dit jaar op vernieuwende producten.
Philips ervaart een toenemende concurrentie en een grotere prijsdruk in de medische industrie, wat omzet en resultaat bij deze divisie in het vierde kwartaal drukte. Bij Medische Systemen bedroegen de besparingen vorig jaar 342 miljoen euro.
In totaal verwezenlijkte Philips in 2003 een kostenbesparing die boven de beoogde 1 miljard euro uitkwam. „We hebben een eenvoudiger organisatie gemaakt”, aldus Kleisterlee.
Over het vierde kwartaal van 2003 kwam het nettoresultaat van Philips uit op 598 miljoen euro, een stijging van 2,13 miljard vergeleken met het verlies van 1,53 miljard euro over dezelfde periode in 2002. Het goede resultaat komt mede op naam van de divisie Halfgeleiders. Na tien verliesgevende kwartalen op rij brengt de fabricage van chips weer brood op de plank.
Als oorzaken noemt Philips de aantrekkende markt, lagere uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling en het resultaat van eerdere herstructureringsprogramma’s. In het vierde kwartaal van 2003 steeg de omzet met 11 procent -gecorrigeerd voor dollarinvloeden met 24 procent- in vergelijking met dezelfde periode van het voorgaande jaar. Voor het eerste kwartaal van dit jaar verwacht Philips een lichte daling.
De totale omzet van het concern steeg in het vierde kwartaal van 2003 met 1 procent tot 9,02 miljard euro. Op jaarbasis daalde deze met 9 procent tot 29,04 miljard euro. Gecorrigeerd voor de daling van de dollar meldt Philips echter een stijging van de zogenoemde vergelijkbare omzet met 4 procent. Daarmee is een ombuiging ingezet na de neergaande trend van de twee voorgaande jaren.
Philips verwacht de opgaande lijn te kunnen vasthouden. Het concern meldt „goed op weg” te zijn het voor dit jaar gestelde doel van een bedrijfsresultaat van 14 procent te verwezenlijken.