Ds. Van der Spoel: Christen bidt ook altijd voor vervolger
DRIEBERGEN. „Gebed voor vervolgde christenen mag niet leiden tot afkeer van moslims”, zegt ds. R. van der Spoel, ambassadeur vervolgde kerk bij Open Doors, in het jongste themanummer van Ideaz, dat donderdag verschijnt.
Ideaz is een uitgave van EA-EZA, het samenwerkingsverband van Evangelische Alliantie en Evangelische Zendingsalliantie. Het blad heeft een missionaire insteek.
Het jongste nummer staat in het teken van de relatie tussen kerk en moslims. In een interview gaat ds. Van der Spoel in op de vraag of de succesvolle campagnes van Open Doors voor vervolgde christenen geen negatief effect hebben op de houding van Nederlandse christenen tegenover moslims. De predikant denkt van niet: „In onze campagnes proberen wij juist ook iets te laten zien van de ongelofelijke bewogenheid van veel vervolgde christenen met hun omgeving. Je bidt nooit alleen voor de vervolgden, maar ook altijd voor de vervolgers. Dat proberen wij te benadrukken.”
In dat opzicht valt er nog wel wat te verbeteren, erkent ds. Van der Spoel. „We willen daar echt wel meer in groeien om ook daarin een voorbeeldfunctie te hebben. Het is nooit de bedoeling dat je gebed voor vervolgde christenen leidt tot afkeer van moslims.” De ambassadeur van Open Doors ziet wel dat westerse christenen minder aandacht voor moslims hebben dan voor vervolgde christenen. „Ik denk dat de verhouding nu wel een beetje uit balans is. We bidden veel meer voor vervolgde christenen dan dat we missionair uitreiken naar moslims. Dat begrijp ik ook wel. Je eigen broers en zussen staan natuurlijk dichterbij. En tussen christenen en moslims in Nederland zit ook een heel grote culturele kloof, die lastig is om te overbruggen. Maar als we tegen de vervolgde kerk zeggen: Hou vol en blijf getuigen, en dan zelf onze mond houden tegenover moslims, dan moet je je afvragen waar je mee bezig bent.”
Als oplossing draagt hij aan dat lokale kerken gaan bidden voor mensen in hun omgeving. „Voor de moslims, maar ook voor andere mensen die niet geloven.” In het nummer staan verder praktijkverhalen van mensen die goede contacten onderhouden met moslims, zoals christenvrouwen in Veenendaal die met moslima’s samenkomen, en een Zuid-Afrikaans echtpaar dat actief is in de Haagse Schilderswijk.